-->

Punca Hubungan anda bermasalah.. Bahaya kalau Buat tak tahu jer..

Punca Hubungan anda bermasalah.. Bahaya kalau Buat tak tahu jer.. Hubungan yang berkekalan kelihatan jarang berlaku pada hari ini. Mereka bertahan hanya apabila orang ramai mempunyai keupayaan untuk mencari tempat yang dikongsi, komited antara satu sama lain, dan mengatasi cabaran. Isu perhubungan adalah perkara biasa, tetapi terdapat beberapa kaedah yang dicuba dan benar untuk menanganinya.

Punca Hubungan anda bermasalah.. Bahaya kalau Buat tak tahu jer..


Punca Hubungan anda bermasalah.. Bahaya kalau Buat tak tahu jer..

1. Komunikasi

Jika orang dalam perhubungan boleh menguasai komunikasi, anda akan berkemungkinan kecil mengalami masalah perhubungan biasa yang lain.


Komunikasi yang berkesan dan jujur ​​adalah penting untuk kejayaan perhubungan.


Orang yang berbeza berkomunikasi secara berbeza. Anda mungkin diam semasa pasangan anda bercakap. Tidak kira gaya komunikasi anda, perhubungan memerlukan komunikasi yang berkesan dan tetap untuk berkembang maju sebagai satu unit.

Mungkin anda telah berhenti berkomunikasi seperti biasa. Bagi sesetengah pasangan, setiap perbualan mempunyai kelebihan konfrontasi. Orang lain mungkin lupa apa yang sepatutnya diperlukan oleh komunikasi dan betapa pentingnya ia untuk kebahagiaan. Untuk meningkatkan komunikasi dan hubungan emosi dalam hubungan percintaan anda, cuba fokus pada perkara berikut:


Berusaha untuk mengenal pasti di mana perbualan anda terputus

Jangan harap pasangan anda membaca fikiran anda

Bersikap terbuka dan jujur ​​tentang perasaan anda

Berlatih menjadi pendengar yang baik

Berfikir sebelum anda menjawab

Komunikasi ialah jalan dua hala yang kedua-dua orang perlu fokus bersama. Jika anda mahu hubungan percintaan anda berfungsi dalam jangka masa panjang, komunikasi yang berkesan harus menjadi keutamaan. Yang bagusnya, terdapat banyak latihan komunikasi yang berguna untuk diamalkan pasangan.


2. Hujah

Perbahasan yang berkaitan adalah sihat dan penting untuk ekspresi diri. Walau bagaimanapun, hujah yang menyakitkan hati adalah menyakitkan dan tidak mempunyai tujuan yang baik. Pasangan yang berjaya mempunyai peraturan untuk bertengkar, seperti:


Bernafas sebelum bertindak balas

Menahan diri daripada menggunakan kata-kata kotor

Menentang panggilan nama

Tetap on-point

Jika anda mempunyai keinginan untuk mengatakan sesuatu yang menyakitkan hati kepada pasangan anda, tanya diri anda apa yang anda rasa terlebih dahulu. Adakah kamu marah? Adakah awak sedih? Adakah perasaan anda terluka? Adakah anda kecewa? Apa yang anda tidak berpuas hati?


Luangkan masa yang tetap untuk duduk dan membincangkan isu pembangunan sebelum ia membina dan menjadi masalah atau cabaran perhubungan. Ekspresikan diri anda secara aman, dengan pemikiran jauh dan tahap penghormatan yang dikekalkan, bukannya membara, mendidih, dan meletup antara satu sama lain. Perlukan bantuan untuk mencapai ini? Teknik terapi pasangan mungkin membantu anda. Jika anda menghadapi masalah mengawal kemarahan dan kekecewaan anda terhadap pasangan anda, panduan kami tentang cara mengawal kemarahan dalam perhubungan juga mungkin membantu.

3. Tetap Dekat

Dengan masa, setiap hubungan jangka panjang akan berubah. Beberapa perkara yang dahulunya kelihatan paling penting mungkin mula tidak menjejas anda lagi. Selain itu, apabila perkara dalam hubungan berubah, anda dan pasangan romantik anda juga mungkin berubah dalam cara yang berbeza, berkembang sebagai individu.


Ini tidak bermakna bahawa hubungan jangka panjang anda tidak boleh terus berfungsi. Ini hanya bermakna anda perlu berusaha untuk meluangkan sedikit masa yang disengajakan untuk menemui semula satu sama lain.


Adalah tidak realistik untuk menjangkakan bahawa orang akan kekal sama sepanjang hayat mereka. Orang semakin tua, membesar, menyesuaikan diri, dan secara asasnya berubah dalam pelbagai cara melalui pengalaman hidup mereka.


Adalah penting untuk kekal rapat sebagai pasangan, walaupun apabila anda berubah sebagai individu. Bercakap antara satu sama lain dan bincangkan secara jujur ​​bagaimana anda masing-masing melihat masa depan berkembang. Nikmati mengetahui cara anda berdua berkembang sebagai manusia. Perubahan dalam hubungan yang sihat boleh menjadi menarik.


4. Shubungan

Banyak masalah perhubungan adalah berasaskan hubungan. Tanya diri anda apa yang anda mahukan secara kuat. Jujur dan terbuka dengan diri sendiri. Galakkan pasangan anda untuk melakukan perkara yang sama. Kemudian, berkumpul dan berbincang apa yang anda berdua mahu.


Saling menghormati kehendak dan keperluan masing-masing. Kemungkinannya, anda berdua akan terkejut dan teruja untuk membuat beberapa perubahan dalam kehidupan anda. Sudah tentu, beberapa masalah memerlukan bantuan profesional untuk mengatasinya. Dalam sesetengah kes, anda atau pasangan anda mungkin mempunyai ketakutan terhadap  yang menjejaskan kehidupan  anda. Seorang ahli terapi boleh menjadi aset besar kepada mana-mana hubungan. Terokai pilihan ini sebelum hilang harapan.

5. Kafir

Jika pasangan anda menipu anda, anda perlu memutuskan sendiri sama ada anda boleh memaafkan mereka, atau jika anda perlu meneruskan tanpa mereka dalam hidup anda.


Kebanyakan urusan biasanya tidak berlaku secara spontan. Perselingkuhan juga boleh datang dalam bentuk penipuan emosi juga. Jika anda mahu hubungan itu kekal selepas hubungan sulit, anda berdua perlu jujur ​​tentang apa yang berlaku, dan kemudian bekerjasama untuk menyelesaikan sebarang isu asas.


Menipu menyakitkan, dan ia boleh mengambil masa bertahun-tahun untuk mengatasinya. Walaupun banyak perhubungan boleh bertahan selepas seseorang mempunyai hubungan sulit, ia memerlukan komitmen yang teguh daripada kedua-dua pasangan untuk mereka belajar cara mengatasi perselingkuhan.


6. Wang

Fakta mudahnya ialah hidup memerlukan wang dan pasangan bertengkar tentang kewangan. Tekanan kewangan boleh membawa kepada isu perhubungan yang dahsyat apabila tidak ditangani dengan betul. Penyelidikan menunjukkan bahawa lebih separuh daripada semua pasangan memasuki perkahwinan yang sudah berhutang.


Adalah bijak untuk mempunyai pemahaman yang jelas dengan pasangan anda tentang siapa yang bertanggungjawab untuk apa dari segi wang. Belanjawan asas adalah mudah untuk dibangunkan dan boleh membantu mengelakkan pertengkaran yang tidak perlu. Untuk lebih banyak petua, ketahui cara bercakap dengan pasangan anda tentang wang.


7. Trauma

Tekanan luaran daripada peristiwa kehidupan traumatik boleh menekankan sebarang hubungan. Kematian orang yang disayangi, tekanan kewangan, diagnosis penyakit, tekanan kronik, penderaan masa lalu atau apa-apa lagi yang anda atau pasangan anda alami boleh menjejaskan kesihatan emosi dan fizikal. Jangan tutup mulut pasangan anda. Anda satu pasukan. Berada untuk satu sama lain, walaupun melalui masa yang sukar.

8. Menunjukkan Kesyukuran

Semua orang suka rasa dihargai atas usaha mereka. Sama ada anda mempunyai kerjaya yang pantas, atau anda menjaga rumah, adalah penting untuk merasa dihargai untuk perkara yang anda lakukan yang menjadikan kehidupan pasangan anda lebih menyeronokkan. Menyatakan penghargaan secara kerap boleh memastikan anda berdua akan berasa lebih diperhatikan dalam hubungan itu, walaupun ia hanya untuk sesuatu yang mudah.


9. Kanak-kanak

Keibubapaan boleh menjadi sangat sukar jika anda belum membangunkan rancangan yang padu dan komitmen yang teguh untuk dipatuhi. Ini benar terutamanya dalam kes ibu bapa tiri. Jika anda membesarkan anak-anak daripada hubungan terdahulu bersama-sama, peraturan rumah yang muktamad diperlukan. Berbincang dengan pasangan anda secara peribadi tentang sebarang isu keibubapaan, dan sentiasa mengemukakan pandangan yang bersatu.


10. Pastikan Perkara Menggembirakan

Sukar untuk mengekalkan hubungan yang menarik, tetapi hubungan adalah kerja. Anda perlu meluangkan masa dan usaha untuk mengekalkan percintaan dan kekal terlibat dengan pasangan anda. Jika anda berasa seperti hubungan anda berada dalam keadaan tidak teratur, rancang sesuatu yang berbeza untuk membantu memperbaiki keadaan semula.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama