-->

Kemalangan di Malaysia punca Kento Momota Bersara dari Wakili Jepun

Semalam, secara rasmi kento momota bersara. kita dikejutkan dengan berita persaraan juara dunia dua kali iaitu Kento Momota dari dunia badminton.


Ia susulan daripada kegagalannya layak ke Olimpik Paris dan pada masa yang sama masalah kesihatan yang menghantui pemainnya selepas kemalangan di Malaysia.


 Momota berkata; 


"Saya sedar saya tidak boleh kembali ke tahap di mana saya mensasarkan untuk menjadi pemain nombor satu dunia sekali lagi. Saya mempunyai kerjaya yang sangat memuaskan bermain untuk pasukan kebangsaan," kata Momota.


Kento Momota Bersara dari Wakili Jepun



"Sejak kemalangan pada Januari 2020, terdapat banyak kesusahan," kata anak kelahiran Wilayah Kagawa itu yang membuat penampilan sulung antarabangsanya 10 tahun lalu.


“Saya mencuba banyak perkara tetapi saya tidak dapat menutup jurang emosi dan fizikal antara saya dahulu dan siapa saya. Saya rasa saya tidak boleh menjadi No. 1 dunia lagi.


"Saya menjalani pembedahan mata dan saya melihat dua kali ganda. Saya tidak boleh bergerak di gelanggang seperti yang saya mahu, saya akan letih seperti yang saya tidak pernah lakukan. Saya cuba. Tetapi saya hanya merasakan tidak mungkin lagi untuk bersaing dengan pemain terbaik dunia.


"Saya tidak boleh bermain badminton seperti yang saya mahukan."


“Adalah mudah untuk saya membuat keputusan ini sendiri, tetapi saya mendapat sokongan ramai orang untuk mencapai tahap saya sekarang. Yang saya tahu ialah badminton. Dalam banyak cara, saya tidak mahu berputus asa untuk mereka.


“Semasa kecil, saya bermimpi untuk memakai baju pasukan kebangsaan dan bermain untuk Jepun. Tidak semua orang mendapat peluang yang saya ada. Saya suka berfikir saya telah mencubanya dengan cara saya sendiri.


“Sejak saya menyertai badminton, Sukan Olimpik adalah peringkat impian saya. Saya sangat gembira apabila saya berjaya di sana. Keputusan itu mengecewakan tetapi walaupun saya selesai di peringkat antarabangsa, saya akan pergi tanpa menyesal."


Ditanya apa yang dia mahu lakukan sekarang kerana dia akan mempunyai lebih banyak masa, Momota benar-benar menghancurkannya.


“Saya tidak mempunyai lesen memandu. Sekarang saya akhirnya mempunyai masa, saya berharap akhirnya mendapat satu.”


Siri kontroversi melanda dirinya sejak bergelar atlet badminton. Antaranya adalah dia pernah digantung dari aktiviti badminton pada 2016 kerana terlibat dengan aktiviti perujudian.

Jadi Peluang terakhir untuk melihat momota main adalah di Piala Thomas dan Uber pada minggu hadapan yang berlangsung di China/


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama