-->

Iraq vs Thailand AFC U23: Skuad Gajah Putih Cipta Kejutan

Iraq vs Thailand AFC U23: Skuad Gajah Putih Cipta Kejutan. Thailand memulakan permulaan impian dalam AFC U23 Piala Asia Qatar 2024™ selepas mereka melakar kemenangan 2-0 menentang Iraq dalam aksi Kumpulan C di Stadium Al Janoub pada Selasa.


Prestasi klinikal daripada dakwaan Ithsara Sritharo menyaksikan mereka menjaringkan sekali dalam setiap separuh masa untuk memperoleh keputusan yang menakjubkan, yang juga merupakan kejayaan pertama mereka menentang Iraq di peringkat B23 setelah tewas tiga daripada enam pertemuan sebelum ini setakat ini.


Dalam pertemuan kedua antara kedua-dua pasukan ini dalam sejarah Pusingan Akhir, Iraqlah yang menegaskan diri mereka awal-awal dan mencatatkan pukulan pertama mengenai sasaran menerusi sepakan percuma jarak jauh Zaid Tahseen, tetapi ia terus ke arah penjaga gawang Thailand, Soponwit Rakyart.


Orang Asia Tenggara tidak lama kemudian berkembang dalam permainan walaupun dengan percubaan Seksan Ratree sebelum percubaan lemah Purachat Thodsanit diturunkan oleh penjaga gol Iraq Hussein Hasan.

 

Iraq vs Thailand AFC U23: Skuad Gajah Putih Cipta Kejutan



Peluang terus mengalir dengan Iraq seterusnya mengancam apabila Salim Ahmed membelasah sepakan kaki kiri selepas dibolosi oleh hantaran Muntadher Abdulameer pada minit ke-22.


Empat minit kemudian, kebuntuan dipecahkan. Erawan Garnier, pemain Olympique Lyonnais berusia 18 tahun yang meriah dalam penampilan sulung dalam kumpulan umur Thailand, muncul di sebelah kiri untuk menghantar hantaran silang yang sempurna yang disambut oleh pertahanan kanan Waris Choolthong, yang menghantui untuk menghasilkan gol. tenang kali pertama selesai melepasi Hasan.


Pembukaan yang digarap dengan baik menggembirakan Iraq dan Zaid Ismael menikam bola lepas selepas tendangan sudut, sebelum kapten Tahseen menanduk peluang yang baik dari sudut lain.


Radhi Shenaishil kemudiannya membawa masuk pemain antarabangsa penuh Ali Jasim dan Muntadher Mohammed hanya selepas setengah jam, menyertai Tahseen dan Mustafa Saadoun beraksi di atas padang ketika Iraq mencari gol penyamaan.

Jasim hampir memberikannya, memotong dari kiri menewaskan tiga pemain hanya untuk melakukan rembatan jinak ke arah Soponwit ketika pasukannya ketinggalan pada waktu rehat.


Berazam untuk mencari jalan kembali ke dalam permainan, Asia Barat kemudian menghantar Amin Al-Hamawi selepas permulaan semula untuk menyertai Nihad Mohammed di hadapan kerana mereka meningkatkan tekanan.


Al-Hamawi kelihatan bersedia untuk meletakkan Iraq menyamakan kedudukan pada minit ke-59 apabila dia bertemu dengan hantaran Jasim, tetapi blok terakhir yang cemerlang daripada bek kiri Warinthon Jamnongwat mengekalkan pendahuluan Thailand.

Dua minit kemudian, Soponwit melakukan penyelamatan yang menakjubkan untuk menepis sepakan percuma Jasim, yang telah melencong dan kelihatan seperti ia akan menewaskan penjaga yang salah kaki.


Peluang yang ditolak itu sekali lagi akan menghantui Iraq apabila mereka semakin ketinggalan pada minit ke-65. Penyedia yang bertukar, Waris melengkung di sudut sempurna dari kanan yang disambut oleh pemain gantian separuh masa Teerasak Poeiphimai, yang mengarahkan tandukannya ke kiri jauh gol.

 

Ia menjadi lebih teruk untuk Iraq pada minit ke-72 apabila Nihad Mohammed, yang dibukukan pada separuh masa pertama, menerima amaran kedua untuk meninggalkan pasukannya seorang pemain dan meletakkan bayaran kepada harapan juara 2013 itu untuk menyelamatkan keputusan.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama