-->

Indonesia Layak ke separuh akhir selepas menewaskan Korea Selatan menerusi sepakan penalti

 Pasukan kebangsaan B-23 Indonesia mencipta sejarah menewaskan Korea Selatan, yang turut memperoleh tiket separuh akhir selepas menang 11-10 menerusi penentuan sepakan penalti pada perlawanan suku akhir Piala Asia B-23 2024, pagi Jumaat WIB.


Pemenang perlawanan mesti ditentukan melalui penentuan sepakan penalti selepas kedua-dua pasukan seri 2-2 sepanjang 120 minit pertandingan.


Pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Abdullah bin Khalifa, Doha, gol Indonesia dibolosi pada minit kelapan, namun selepas semakan VAR pengadil tidak membenarkan gol tersebut kerana pemain Korea Selatan sudah berada dalam kedudukan ofsaid.



Indonesia Layak ke separuh akhir selepas menewaskan Korea Selatan menerusi sepakan penalti



Indonesia yang bermain tanpa gentar menentang nama besar dari Korea Selatan memecah kebuntuan pada minit ke-15. Rafael Struick melepaskan rembatan cantik dari luar kotak penalti yang bersarang di penjuru gawang Korea Selatan tanpa dapat disekat oleh penjaga gol Baek Jong-bum.

Pendahuluan satu gol menjadikan Indonesia lebih yakin. Marselino mencipta peluang yang baik selepas bekerjasama dengan Wita Sulaeman, tetapi rembatan Marselino melepasi palang Korea Selatan.


Korea Selatan kemudiannya menyamakan kedudukan pada minit ke-45 apabila tandukan pemain Korea Selatan terkena Komang Teguh ke gawang Ernando Ari.


Struick memulihkan pendahuluan Indonesia menjelang penghujung separuh masa pertama apabila menerima bola panjang daripada Ivar Jenner. Dia mengawal bola dan memperdayakan pemain pertahanan lawan dan kemudian menewaskan penjaga gol Baek dengan rembatan kaki kiri.


Separuh masa pertama ditutup dengan jaringan 2-1 untuk Indonesia.


Pada permulaan separuh masa kedua, Indonesia mempunyai tiga peluang baik. Bagaimanapun, dua pukulan Struick dan satu pukulan Pratama Arhan tidak menepati sasaran.


Marselino kemudiannya mempunyai peluang yang baik apabila menggelecek bola di sebelah kiri, sebelum melepaskan rembatan yang hanya mengenai jaringan sisi gawang Korea Selatan.


Indonesia Layak ke separuh akhir selepas menewaskan Korea Selatan menerusi sepakan penalti

Tidak lama kemudian, jurulatih Shin Tae-yong membuat pertukaran pemain pertamanya dengan menarik keluar Rio Fahmi dan menggantikannya dengan Fajar Fathurrahman.


Pada minit ke-68, Lee Young-jun melakukan kekasaran teruk ke atas Hubner.


Pengadil kemudian menjalankan semakan VAR, dan daripada semakan itu memberi Young-jun kad merah. Korea Selatan terpaksa meneruskan permainan dengan sepuluh pemain.


Baca juga: Rafael Struick memberikan Indonesia pendahuluan 1-0 pada minit ke-15


Bermain dengan sepuluh pemain, Korea Selatan sebenarnya menyamakan kedudukan 2-2.


Daripada serangan balas, bola diterima baik oleh pemain gantian Jeong Sang-bin, yang kemudiannya disudahi dengan rembatan yang menewaskan penjaga gol Ernando.


Menjelang penghujung masa biasa, pengadil menambah sepuluh minit masa tambahan. Korea Selatan mengasak beberapa kali, tetapi kehilangan jurulatih Hwang Sun-hong yang tercampak keluar dari kawasan teknikal oleh pengadil. Masa biasa tamat dengan kedudukan terikat 2-2.

Pada masa tambahan 2x15 minit, jurulatih Shin Tea-yong memperkenalkan Jeam Kelly Sroyer dan Arkhan Fikri menggantikan Ivar Jenner dan Fajar Fathurrahman. Indonesia berpeluang cerah apabila rembatan Witan melepasi gawang Korea Selatan.


Pasukan kebangsaan Indonesia membuat satu lagi pertukaran pemain, menyingkirkan Witan dan membawa masuk Ramadan Sananta.


Indonesia mencipta beberapa peluang baik lain, tetapi kedua-dua pukulan Sroyer, Nathan dan dua tandukan Sananta gagal mencapai sasaran. Perlawanan mesti diteruskan dengan penentuan sepakan penalti.


Dalam penentuan sepakan penalti, algojo dari kedua-dua pasukan beraksi dengan cukup baik. Lima pelaksana pertama Korea Selatan iaitu Kim Min-woo, Lee Kang-hee, Hwang Jae-won, Pauk Sang-hoon dan Byeon Jun-soo berjaya menjalankan tugas mereka.


Keadaan sama turut berlaku di kem Indonesia, di mana lima penyepak iaitu Ramadhan Sananta, Pratama Arhan, Rafael Struick, Marselino Ferdinan dan Justin Hubner turut masuk.


Sepakan Hubner sebenarnya berjaya diselamatkan oleh penjaga gol Baek, tetapi sepakan itu terpaksa diulang kerana penjaga gol itu bergerak awal. Apabila sepakan penalti Hubner diulang, dia tidak lagi melakukan kesilapan untuk menjadikan kedudukan 5-5.

Indonesia lebih unggul apabila sepakan Kang Sang-yong gagal. Namun malangnya, algojo keenam Indonesia Arkhan Fikri juga gagal melaksanakan tugasnya, apabila rembatannya tersasar dari gawang.


Selepas itu, semua pelaksana turut berjaya menjalankan tugas, malah dua penjaga gol iaitu Baek dari Korea Selatan dan Ernando Ari dari Indonesia turut berjaya memecah masuk ke gawang lawan untuk menukar kedudukan kepada 9-9.


Ernando kemudian menjadi wira Indonesia apabila menggagalkan sepakan Lee Kang-hee, sebelum Pratama Arhan memastikan kemaraan Indonesia ke separuh akhir apabila rembatannya menembusi gawang Korea Selatan.


Barisan kedua-dua pasukan:


Indonesia: Ernando Ari, Ilham Rio Fahmi, Rizky Ridho, Justin Hubner, Komang Teguh, Pratama Arhan, Ivar Jenner, Nathan Tjoe-A-on, Marselino Ferdinan, Witan Sulaeman, Rafael Struick

Jurulatih: Shin Tae-yong


Korea Selatan: Baek Jong-bum, Byun Jun-soo, Cho Hyun-taek, Hwang Jae-won, Hong Si-hoo, Lee Kang-hee, Paik Sang-hoon, Eom Ji-sung, Kang Seong-jin, Lee Tae -seok, Kim Dong-jin

Jurulatih: Hwang Sun-hong

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama