-->

Erick Thohir: Pasukan Indonesia B-23 mencipta sejarah baharu

Ketua Umum PSSI, Erick Thohir melahirkan rasa syukur dan bangga yang luar biasa atas kejayaan pasukan kebangsaan Indonesia mara ke separuh akhir Piala Asia B-23 2024.


Pasukan Garuda Muda sudah pasti mara ke separuh akhir selepas menewaskan pasukan teratas, Korea Selatan, menerusi penentuan sepakan penalti 11-10. selepas pusingan biasa dan masa tambahan, kedudukan terikat, 2-2.



Erick Thohir: Pasukan Indonesia B-23 mencipta sejarah baharu



"Alhamdulillah. Saya bersyukur kepada Yang Maha Esa, dan saya berasa bangga dengan pemain, jurulatih, pegawai dan seluruh pasukan kebangsaan yang bermain luar biasa dan terus mencipta sejarah untuk bola sepak Indonesia," kata Erick Thohir seperti dipetik PSSI, Jumaat.


"Generasi emas pemain bola sepak muda ini telah berjuang dengan semangat yang tinggi, mental baja, dan memberikan yang terbaik untuk Indonesia. Terima kasih," kata Erick Thohir yang menjadi saksi langsung kemenangan itu.


Menurut Erick, Garuda Muda layak dinobatkan sebagai pencipta sejarah baharu bola sepak Indonesia kerana mampu mengharumkan nama negara dengan layak ke separuh akhir Piala Asia B-23 buat kali pertama.


Kemenangan dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium Abdullah bin Khalifa, Doha, Qatar, Khamis (24/4) waktu Qatar, atau Jumaat (25/5) di Indonesia bukan saja mencipta sejarah baru bagi Indonesia. 


Kejayaan Merselino Ferdinan dan rakan-rakannya telah mendekatkan Indonesia kepada impian baharu iaitu selangkah lebih dekat untuk layak ke Sukan Olimpik Paris 2024.


Erick memuji disiplin, mentaliti dan motivasi tinggi pemain untuk mencipta sejarah sehingga mampu beraksi tanpa beban. Ini adalah kunci untuk pasukan negara menewaskan Korea Selatan, yang tidak pernah melepaskan gol sepanjang kejohanan ini.


Erick Thohir: Pasukan Indonesia B-23 mencipta sejarah baharu

"Dalam sukan, ada perkara seperti momentum. Dan saya melihat, sejak peringkat kumpulan, kemudian pada suku akhir, momentum itu adalah milik kita," kata bekas Presiden Inter Milan itu.


“Kini Pasukan Negara boleh mara ke separuh akhir, amat logik jika sasaran seterusnya adalah final. Apa yang pasti kami di PSSI, semua pemain dan pegawai, terus mengharapkan doa dan sokongan daripada semua rakyat dan peminat bola sepak negara Sudah tiba masanya untuk mencapai impian yang lebih tinggi,” tutup Erick.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama