Kapten Indonesia Sertai Kelab Port FC, Liga Thailand

 Asnawi Mangkualam, pemain pertahanan dan kapten pasukan kebangsaan Indonesia, menyertai Port FC, sebuah kelab dalam Liga 1 Thai, pada perlawanan kedua musim 2023/24.


Asnawi, 24 tahun, telah bermain dalam Liga Indonesia bersama Persiba Balikpapan dan PSM Makassar dan berpindah untuk bermain dalam Liga K2, liga peringkat Republik Korea dengan Ansan Greeners dan Jeonnam Dragons.


Kapten Indonesia Sertai Kelab Port FC, Liga Thailand



Kini, Asnawi masih berada dalam pasukan kebangsaan Indonesia dalam Piala Asia AFC 2023 dan akan ke Thailand untuk menyertai Port FC selepas tamat tugas di Qatar.

KENYATAAN RASMI PORT FC

🦁🔥 RASMI : Tawaran besar di penghujung pasaran! Port FC mengumumkan pemerolehan "Asnawi", kapten pasukan kebangsaan Indonesia.


Port Authority FC menutup perjanjian penting pada hari terakhir pasaran perpindahan bola sepak. Selepas secara rasmi mengumumkan pengambilalihan Asnavi Manguvalam, bek kanan, kapten pasukan kebangsaan Indonesia, untuk menyertai tentera bagi berlawan dalam perlawanan kedua musim 2023/24. Sebagai pemain kuota ASEAN


Pemain berusia 24 tahun itu baru-baru ini membantu Indonesia mara ke Pusingan 16 Piala Asia 2023 buat pertama kali selepas menjaringkan gol penting untuk membantu pasukan itu menewaskan Vietnam 1-0 di peringkat kumpulan. 


Sebelum tamat kontrak dengan Chumnam Dragons, sebuah pasukan dalam K League 2 Korea Selatan, dia memutuskan untuk berpindah untuk bermain dalam Liga Thai buat kali pertama dengan Singha Chao Tha, yang dianggap pemain Indonesia kedua dalam sejarah kelab itu selepas Terence.Puhiri yang bermain bersama pasukan pada musim 2018


Bagi Asnavi Manguvalam, dia berpindah untuk bermain di K League 2 Korea Selatan sejak 2021 bersama Ansan Greeners, kemudian berpindah ke Chumnam Dragons pada musim terbaru dan merupakan salah satu pasukan penting dalam pasukan itu. 


Dengan rekod bermain 27 perlawanan dalam semua pertandingan. Bersedia untuk meninggalkan sebanyak 66 perlawanan yang dimainkan dalam Liga K 2, menjaringkan 2 gol dan memberikan 5 bantuan. Selain itu, sepanjang karier bermain di kampung halamannya. 


Dia juga memenangi gelaran Bintang Meningkat Terbaik musim 2018-19 dan dimasukkan dalam Pasukan Terbaik Tahun 2019.


Semasa berada di pasukan kebangsaan Indonesia, Asnavi Manguvalam pernah menyertai pasukan dari peringkat remaja U16, U19, dan U23 sehinggalah ke pasukan senior. 


Ketika ini, pada usia hanya 24 tahun, dia sudah bermain 38 perlawanan, berada dalam pasukan yang memenangi Kejohanan ASEAN 2020, dan pernah bermain dalam acara penting, termasuk pusingan kelayakan Piala Dunia dan pusingan akhir Piala Asia 2023.


Asnavi Manguvalam akan bertandang ke Thailand sejurus selepas pusingan akhir Piala Asia 2023 di Qatar. Ketika ini, pasukan kebangsaan Indonesia Masih dalam laluan ke pusingan 16, bersiap sedia untuk bertemu pasukan kebangsaan Australia pada 28 Januari 2024.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama