Axel Disasi: Chelsea menandatangani pemain pertahanan Perancis dengan perjanjian enam tahun

 Pemain pertahanan antarabangsa Perancis, Axel Disasi telah menyertai Chelsea dari Monaco dengan kontrak enam tahun dengan harga 45 juta euro (£38.57 juta).


Disasi, 25, menawarkan perlindungan di Stamford Bridge selepas Wesley Fofana mengalami kecederaan lutut yang serius.


Axel Disasi: Chelsea menandatangani pemain pertahanan Perancis dengan perjanjian enam tahun




Dia bermain dalam kesemua 38 perlawanan Ligue 1 Monaco musim lalu.


"Saya amat berbangga kerana dapat menjadi sebahagian daripada keluarga yang hebat ini," kata Disasi kepada laman web Chelsea.


"Saya berharap untuk mencapai perkara yang sangat besar di sini. Untuk memenangi gelaran. Saya akan melakukan segala yang saya mampu untuk mencapai objektif tersebut. Saya sangat bercita-cita tinggi."


The Blues, sementara itu, telah bersetuju dengan bayaran dengan Brighton untuk penjaga gol Robert Sanchez, manakala beberapa bidaan untuk rakan sepasukan dari Sepanyol itu, Moises Caicedo telah ditolak oleh Seagulls.


Disasi telah bermain empat kali untuk Perancis, termasuk beraksi sebagai pemain gantian dalam kekalahan final Piala Dunia 2022 menentang Argentina, dan membuat 129 penampilan untuk Monaco selepas menyertai dari Stade de Reims pada Ogos 2020.


Bek tengah itu menjadi pembelian keenam Chelsea pada musim panas berikutan pengambilalihan Christopher Nkunku, Nicolas Jackson, Lesley Ugochukwu, Angelo Gabriel dan Diego Moreira, ketika pengurus baharu Mauricio Pochettino terus menyerlahkan skuadnya.


Disasi akan bersaing dengan rakan pertahanan tengah Thiago Silva, Trevoh Chalobah, dan Levi Colwill - yang menandatangani perjanjian baharu pada 2 Ogos - untuk tempat permulaan, manakala rakan senegara Benoit Badiashile akan terlepas permulaan musim Liga Perdana kerana kecederaan hamstring dan Fofana dijangka diketepikan selama beberapa bulan selepas merosakkan ligamen anterior cruciatenya.


“Saya tidak sabar untuk merasai tenaga peminat,” tambah Disasi.


"Keghairahan penyokong dalam Liga Perdana, suasana, keamatan permainan - ia sesuatu yang menggembirakan saya."


Perlawanan pramusim Chelsea berakhir pada hari Ahad dengan keputusan seri 1-1 menentang Borussia Dortmund di Chicago - menamatkan jelajah AS mereka tanpa kalah - dan tumpuan kini beralih kepada perlawanan pembukaan Liga Perdana 2023-24 di laman sendiri menentang Liverpool pada 13 Ogos.


Pochettino telah ditugaskan untuk merombak skuad sambil juga cuba untuk memperbaiki dengan ketara pada musim lalu yang menduduki tempat ke-12 dalam Liga Perdana.


Mateo Kovacic, Edouard Mendy, Kalidou Koulibaly, N'Golo Kante, Mason Mount, Kai Havertz, Christian Pulisic, Ruben Loftus-Cheek, Ethan Ampadu, Pierre Emerick-Aubameyang, Abdul Rahman Baba dan bekas kapten Cesar Azpilicueta semuanya telah meninggalkan kelab itu. jauh musim panas ini.


Pengarah sukan bersama Laurence Stewart dan Paul Winstanley memberitahu laman web kelab: "Axel telah mempamerkan kualitinya selama beberapa musim di Perancis dan itu sepatutnya membawa kepada pengiktirafan di pentas antarabangsa.


"Dia bersedia untuk mengambil langkah seterusnya dalam kariernya dan kami gembira kerana akan bersama Chelsea. Kami mengalu-alukan dia ke kelab dan menantikan dia menyertai Mauricio Pochettino dan rakan sepasukan baharunya pada hari-hari mendatang."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama