Rasmus Hojlund: Manchester United melengkapkan pembelian £72m dari Atalanta

 Manchester United telah melengkapkan pembelian penyerang Denmark Rasmus Hojlund dari Atalanta bernilai £72 juta.


Pemain berusia 20 tahun itu, yang menyertai pasukan Serie A pada 2022 dan menjaringkan 10 gol dalam 34 penampilan musim lalu, berpindah ke Old Trafford dengan kontrak lima tahun.


"Bukan satu rahsia lagi saya telah menjadi peminat kelab hebat ini sejak saya masih kecil," kata Hojlund.



Rasmus Hojlund: Manchester United melengkapkan pembelian £72m dari Atalanta


"Saya bermimpi untuk keluar di Old Trafford sebagai pemain Manchester United."


Dia adalah pembelian ketiga musim panas pengurus United Erik ten Hag selepas Mason Mount menyertai Chelsea dengan harga £55 juta dan penjaga gol Inter Milan Andre Onana tiba dengan harga £47.2 juta.


Juara Ligue 1 Paris St-Germain juga dilaporkan berminat dengan Hojlund sebagai pengganti berpotensi untuk kapten Perancis Kylian Mbappe, yang masa depannya tidak jelas.


Rasmus Hojlund - semua yang anda perlu tahu tentang penyerang Man Utd

Hojlund akan terlepas minggu pembukaan musim 2023-24, di mana United bermula menentang Wolves pada hari Isnin, 14 Ogos, selepas mengalami kecederaan kecil semasa latihan pramusim bersama Atalanta.


"Saya sangat teruja dengan peluang ini untuk mengubah impian itu menjadi kenyataan, dan saya berazam untuk membalas kepercayaan yang ditunjukkan kelab kepada saya," tambah Hojlund.


“Ia masih awal dalam karier saya, tetapi saya tahu saya bersedia untuk mengorak langkah ini dan bermain dengan kumpulan pemain bertaraf dunia ini.

"Sebaik sahaja saya bercakap dengan pengurus, saya tahu persekitaran ini sesuai untuk perkembangan saya; Saya menikmati peluang untuk bekerja dengan salah seorang jurulatih terbaik di dunia.


"Di bawah bimbingan dan sokongannya, saya tahu bahawa saya mampu mencapai perkara yang hebat bersama rakan sepasukan baharu saya di kelab istimewa ini."


Hojlund memulakan karier seniornya di Copenhagen, membuat penampilan sulung di Superliga Denmark pada usia 17 tahun pada 2020 sebelum bertukar ke pasukan Austria, Sturm Graz dua tahun kemudian.


Dia hanya menghabiskan enam bulan di Bundesliga Austria selepas menyertai Sturm pada Januari 2022 tetapi menjaringkan gol setiap perlawanan lain, menjaringkan sembilan gol dalam 17 perlawanan.


Dapatkan semua perpindahan bola sepak terkini di halaman khusus kami.

Prestasi mengagumkan itu membawa kepada perpindahannya ke Atalanta dengan bayaran £15 juta yang dilaporkan, 10 kali ganda daripada yang dibayar Sturm Graz untuknya.


Dia membuat penampilan sulung antarabangsa pada 2022 dan telah menjaringkan enam gol dalam enam perlawanan dalam kelayakan ke Euro 2024.


"Rasmus adalah bakat yang benar-benar luar biasa; dia memiliki ciri-ciri teknikal dan fizikal yang meletakkannya antara pemain terbaik di dunia untuk kumpulan umurnya," kata pengarah bola sepak Manchester United John Murtough.


"Sepanjang musim panas kami telah bertindak pantas dan tegas untuk memastikan sasaran utama kami. Ini akan memastikan Erik dan jurulatihnya mempunyai peluang terbaik untuk menyediakan skuad untuk meneruskan kejayaan."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama