-->

Manchester City didakwa melanggar peraturan kewangan oleh Liga Perdana

 Liga Perdana telah mendakwa Manchester City kerana melanggar peraturan kewangannya berikutan siasatan selama empat tahun.


Ia telah merujuk kelab itu kepada suruhanjaya bebas berhubung dakwaan pelanggaran peraturan antara 2009 dan 2018.

Manchester City didakwa melanggar peraturan kewangan oleh Liga Perdana


Ia juga menuduh City tidak memberi kerjasama sejak siasatan bermula pada Disember 2018.


Musim lalu City memenangi kejuaraan Liga Perdana keenam mereka sejak pengambilalihan 2008 oleh Kumpulan Bersatu Abu Dhabi.


Dalam satu kenyataan Liga Perdana berkata City melanggar peraturan yang memerlukan mereka memberikan "maklumat kewangan yang tepat yang memberikan pandangan yang benar dan saksama tentang kedudukan kewangan kelab".


Maklumat ini meliputi hasil kelab, yang termasuk pendapatan penajaan dan kos operasi.


Pelanggaran lanjut yang didakwa berkaitan dengan peraturan yang memerlukan butiran penuh imbuhan pengurus - dari musim 2009-10 hingga 2012-13, ketika Roberto Mancini bertanggungjawab - dan imbuhan pemain antara 2010-11 dan 2015-16.


Liga Perdana berkata City melanggar peraturan berkaitan peraturan UEFA, termasuk Financial Fair Play (FFP), dari 2013-14 hingga 2017-18, serta peraturan Liga Perdana mengenai keuntungan dan kemampanan dari 2015-16 hingga 2017-18.


Pada 2020 badan induk bola sepak Eropah, UEFA memutuskan bahawa City melakukan "pelanggaran serius" peraturan FFP antara 2012 dan 2016.


Bagaimanapun, larangan dua tahun daripada pertandingan Eropah telah dibatalkan oleh Mahkamah Timbang Tara Sukan (Cas) pada akhir tahun itu.


UEFA memulakan siasatan ke atas City selepas akhbar Jerman Der Spiegel menerbitkan dokumen bocor pada November 2018 yang mendakwa kelab itu telah menaikkan nilai perjanjian penajaan.

'Ia akan mahal dan akan berlarutan' - analisis

Simon Stone dari BBC Sport


Atas dasar ia telah mengambil masa empat tahun Liga Perdana untuk sampai ke tahap ini, jangan mengharapkan penyelesaian untuk kes ini dalam masa terdekat.


Manchester City sentiasa menafikan salah laku kewangan. Mereka selalu mengatakan butiran yang diterbitkan oleh Der Spiegel apabila maklumat yang disampaikan oleh Football Leaks adalah tidak lengkap.


Apabila UEFA melancarkan kesnya, City berkata mereka tidak percaya dengan penyiasatan itu dan, apabila ia menentang mereka, mereka terus ke Mahkamah Timbang Tara Sukan, di mana mereka dibebaskan daripada apa yang mereka anggap sebagai dakwaan substantif, walaupun beberapa telah tamat masa.


Mereka akan dipersenjatai dengan peguam terbaik, melihat baris demi baris pada setiap elemen kes Liga Perdana.


Kertas pertuduhan termasuk lima tahun dakwaan bahawa City tidak membantu dengan siasatan mereka - itu sahaja.


Semuanya akan mahal dan ia akan berlarutan.


Pengurus City, Pep Guardiola sentiasa berkata dia diyakinkan oleh majikannya bahawa mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan. Lain-lain - Presiden La Liga Javier Tebas adalah salah satu suara yang paling lantang - berhujah dengan sekeras-kerasnya.


Sekiranya City menang, secara sah, mereka akan jelas, walaupun sniping akan berterusan.


Sekiranya mereka kalah, segala bentuk hukuman boleh dijatuhkan. Skop Liga Perdana dalam erti kata itu adalah terbuka sepenuhnya dan kami berada dalam wilayah yang belum dipetakan.


Kami kini memulakan permainan akhir yang sangat panjang. Reputasi bandar - dan reputasi mereka yang memilikinya - berada di barisan. Hasilnya, bila-bila masa ia datang, akan menjadi menarik.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama