Pogba Digantung 4 Tahun

Patutlah lama tak nampak bintang bola sepak, Paul Pogab beraksi di dalam liga itali rupanya Pogba Digantung 4 Tahun selepas didakwa positif testosteron Ogos lalu.


Jika dilihat mengenai usia pemain itu yang sudah mencecah 30 tahun, ini boleh menjadi sebab dia bersara lebih awal daripada yang di jangka.


Pemain tengah Juventus Paul Pogba berkata dia "sedih, terkejut dan patah hati" selepas digantung daripada bola sepak selama empat tahun kerana kesalahan doping.


Pogba Digantung 4 Tahun



Pemain antarabangsa Perancis itu, 30, digantung sementara pada September selepas ujian dadah mendapati tahap testosteron tinggi dalam sistemnya.


“Semua yang saya bina dalam kerjaya profesional saya telah diambil daripada saya,” katanya dalam satu kenyataan.


Bekas pemain Manchester United itu menambah dia akan membuat rayuan.


Pogba diuji secara rawak selepas perlawanan pertama Juventus musim ini pada 20 Ogos.


Ujian positif itu disahkan oleh tribunal anti-doping kebangsaan Itali (Nado) dalam sampel kedua pada Oktober, dan pejabat pendakwa anti-doping meminta penggantungan selama empat tahun.


Juventus memberitahu BBC mereka menerima pemberitahuan daripada tribunal anti-doping pada pagi Khamis.


Pogba berkata dia percaya keputusan itu "tidak betul" dan dia "tidak akan pernah secara sedar atau sengaja" melakukan dadah.


"Apabila saya bebas daripada sekatan undang-undang, cerita penuh akan menjadi jelas," katanya, sambil menambah dia akan merayu kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan (Cas).


"Sebagai seorang atlet profesional, saya tidak akan melakukan apa-apa untuk meningkatkan prestasi saya dengan menggunakan bahan terlarang dan tidak pernah tidak menghormati atau menipu rakan atlet dan penyokong mana-mana pasukan yang pernah saya lawan, atau lawan."


Keputusan itu bermakna pemenang Piala Dunia 2018 Pogba tidak akan dapat bermain sehingga 2027, apabila dia akan berusia 34 tahun, dengan larangan bertarikh bertarikh pada tarikh ujian gagal.


Bercakap pada masa penggantungan awal, ejen Pogba, Rafaela Pimenta, berkata: "Apa yang pasti Paul Pogba tidak pernah mahu melanggar peraturan."


Testosteron adalah hormon yang meningkatkan daya tahan atlet.


Nado berkata Pogba telah melanggar peraturan apabila metabolit testosteron bukan endogen yang dilarang - bahan yang tidak dihasilkan secara semula jadi oleh badan daripada testosteron - ditemui, dan hasilnya "konsisten dengan asal usul eksogen [luaran] sebatian sasaran".



Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama