Rodri Wira Manchester City Ikat Chelsea

Rodri menyelamatkan satu mata secara dramatik dengan menyamakan kedudukan lewat untuk Manchester City untuk menafikan kemenangan Chelsea dan mengekalkan rekod lama pasukannya tanpa kalah di tempat sendiri.


City masih kalah dalam perebutan kejuaraan selepas menyaksikan Liverpool dan Arsenal kedua-duanya mencatatkan kemenangan bersungguh-sungguh pada awal Sabtu, tetapi ini perlu dikurangkan sebagai satu mata yang diperoleh memandangkan betapa hampir mereka tewas.


Rodri Wira Manchester City Ikat Chelsea



Raheem Sterling memberi Chelsea pendahuluan menentang pasukan lamanya sejurus sebelum separuh masa, menamatkan serangan balas yang cemerlang dengan bertemu hantaran lintang Nicolas Jackson, memotong bahagian dalam Kyle Walker dan melencongkan sepakannya.


Pelawat kelihatan mengancam pada waktu rehat sepanjang permainan, dengan Jackson sebelum itu menolak peluang yang lebih baik daripada hantaran lintang Malo Gusto apabila sentuhan berat membolehkan Ederson menyekat rembatannya, dan penjaga gol City juga menafikan Sterling dari jarak dekat.


City juga memburu peluang, tetapi nampaknya tidak dapat mengambil salah satu daripadanya, malah menguji dengan serius penjaga gol Chelsea, Dorde Petrovic walaupun menimbun tekanan pada separuh masa kedua.


Erling Haaland adalah punca utama, dengan kesilapan terburuknya datang apabila dia entah bagaimana menanduk tersasar dari hantaran lintang Kevin de Bruyne yang lazat.


Juara bertahan itu berdepan kekalahan pertama liga di tempat sendiri sejak November 2022, sehingga Rodri menjaringkan gol ketika berbaki tujuh minit.


Selepas rembatan Walker dipantulkan ke laluannya di tepi kotak, Rodri melepaskan rembatan kali pertama yang ganas yang akan masuk tetapi melepaskan sentuhan daripada pemain gantian Chelsea, Trevoh Chalobah ketika masuk ke gawang.


Keputusan seri menyaksikan City jatuh ke tangga ketiga, empat mata di belakang pendahulu Liverpool tetapi dengan satu perlawanan di tangan - mereka boleh merapatkan jurang, dan melonjakkan Arsenal di tangga kedua, jika mereka menewaskan Brentford di sini pada hari Selasa.


Chelsea, yang hanya beberapa minit daripada kemenangan ketiga berturut-turut di tempat lawan, kekal di tangga ke-10, tetapi menuju ke Wembley untuk perlawanan akhir Piala Carabao hujung minggu depan di belakang salah satu persembahan terbaik mereka dalam kempen yang tidak menentu.


Penentangan Chelsea tidak cukup untuk kemenangan


Perlawanan ini tidak mempunyai gol atau memang huru-hara dalam keputusan seri 4-4 yang diharungi oleh kedua-dua pihak pada bulan November, tetapi tentangan Chelsea, dan ancaman pada masa rehat, membuat satu lagi pertemuan yang menarik.


Sama seperti di Stamford Bridge, ia kebanyakannya dimainkan dalam cuaca buruk - dan pasukan Mauricio Pochettino sekali lagi mempunyai nilai yang baik untuk mata mereka dalam hujan lebat.


City mempunyai sebahagian besar bola dari awal, tetapi rancangan Chelsea untuk maju ke hadapan apabila mereka memenanginya kembali berhasil beberapa kali walaupun sebelum mereka memecah kebuntuan.


Sterling, yang memenangi empat kejuaraan Liga Perdana dalam tempoh tujuh tahun di Etihad, sering dikritik kerana penyudahnya semasa bersama City, tetapi dia menunjukkan ketenangan yang hebat untuk menewaskan Walker dan tidak melakukan kesilapan apabila dia merembat melepasi Ederson juga.


Penyerang England itu tidak bernasib baik kerana tidak menjadikan kedudukan 2-0 selepas rehat, apabila dia bertemu hantaran lintang Gusto dari kanan, tetapi kali ini Ederson bertindak balas dengan cemerlang untuk menghalang bola keluar.


Chelsea jauh lebih kurang ancaman pada peringkat penutup tetapi organisasi pertahanan dan nampaknya ia akan membawa mereka pulang untuk meraih tiga mata, sebelum keazaman dan keputusasaan City akhirnya memberitahu.


City bergelut untuk menukar peluang mereka


Skuad kendalian Pep Guardiola terlalu kerap dibekap dingin di bahagian pertahanan pada separuh masa pertama, tetapi selepas rehat mereka mengambil alih lebih banyak kawalan dan bergerak ke hadapan untuk mencari gol penyamaan.


City mempunyai 31 percubaan untuk menjaringkan gol tetapi, sehingga gol lewat Rodri, nampaknya ini akan menjadi hari di mana walaupun satu gol akan mengelak mereka.


Haaland, khususnya, akan tertanya-tanya bagaimana dia gagal menjaringkan gol. Tiga daripada sembilan percubaannya adalah daripada sasaran yang jelas tetapi dia mensia-siakan tandukan awal daripada hantaran lintang Julian Alvarez, kemudian tersasar apabila Phil Foden meletakkannya dan terlepas sasaran daripada hantaran tepat De Bruyne.


Beberapa keputusan besar menentang pasukan tuan rumah juga, dengan Kyle Walker pasti dia berhak menerima penalti selepas bergelut dengan Sterling di dalam kotak, dan bola baling Levi Colwill tidak dihukum pada masa kecederaan.


Pembantu pengadil video memutuskan untuk memihak kepada Chelsea pada kedua-dua keadaan, yang jelas mengecewakan Guardiola, tetapi ia pasti menghiburkan bahawa pasukannya masih mengutip satu mata.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama