-->

5 Gol Erling Haaland Bantu City Kalahkan Luton Town

 Erling Haaland menjaringkan lima gol dalam aksi penyudah yang menakjubkan ketika juara bertahan Manchester City membelasah Luton untuk mara ke suku akhir Piala FA.


Ia merupakan hatrik kelapan pemain Norway itu untuk City dan dia juga menjadi pemain pertama yang menjaringkan lima gol dalam satu perlawanan dua kali untuk kelab itu.


City membuka jaringan pada minit keempat apabila Kevin de Bruyne, yang membantu empat gol pertama, diberi masa dan ruang untuk memotong bola untuk Haaland untuk menyempurnakan.


Kedua-dua pemain itu bergabung semula 15 minit kemudian, dengan Haaland berlari ke arah bola terobosan sebelum menewaskan penjaga gol Luton, Tim Krul dan gerakan serupa yang membawa gol ketiga, hanya kali ini dengan pukulan halus untuk menamatkan.


5 Gol Erling Haaland Bantu City Kalahkan Luton Town



Jordan Clark membalas satu gol untuk Luton dengan rembatan yang menakjubkan, melencong cantik ke sudut atas dari jarak 25 ela pada pukulan separuh masa dan memberikan harapan pasukan Rob Edwards untuk bangkit yang tidak dapat dilupakan dengan penyudah yang hebat tujuh minit memasuki babak kedua.


Bagaimanapun, pasukan kendalian Pep Guardiola tidak lama lagi melenyapkan harapan itu apabila De Bruyne menjaringkan gol untuk Haaland untuk menjaringkan gol kosong selepas hantaran hebat Kyle Walker membuatkan pemain tengah Belgium itu meledak.


Haaland mendapat gol kelimanya - menyamai usahanya menentang RB Leipzig pada pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara musim lalu - apabila rembatan rendahnya terus melalui Krul, yang kemudiannya menyaksikan rembatan jarak jauh dari Mateo Kovacic melepasinya untuk gol keenam pelawat.


Luton mempunyai peluang pada separuh masa kedua dengan Stefan Ortega, bermula di tempat Ederson untuk City, dipaksa beraksi beberapa kali. City mungkin dengan mudah menambah pendahuluan mereka di hujung yang lain tetapi sebaik sahaja Haaland digantikan dengan baki 15 minit, tidak ada kekejaman yang sama dan tuan rumah terlepas daripada sebarang hukuman lanjut.


Satu-satunya catatan masam untuk City ialah kecederaan kepada Jack Grealish, yang dipaksa keluar pada lewat separuh masa pertama, tetapi mereka kini tidak tewas dalam 18 perlawanan dan kekal mengejar treble kedua berturut-turut.


De Bruyne mempesonakan tetapi Haaland menjadi tajuk utama


Terdapat sedikit kejutan dengan kekuatan City XI sebelum perlawanan tetapi keputusan Guardiola dihadiahkan dengan persembahan klinikal dari pasukannya.


De Bruyne telah dibawa masuk semula dan ia dengan cepat menjadi jelas bahawa dia berada dalam mood.


Bahawa mungkin terdapat sedikit perdebatan mengenai pemain terbaik perlawanan apabila Haaland menjaringkan lima nampaknya tidak masuk akal tetapi persembahan De Bruyne, terutamanya pada separuh masa pertama, menjadikan perdebatan itu wajar.


Luton langsung tidak boleh hidup dengan semangat olahraganya. Pemain berusia 32 tahun itu membebankan mereka berkali-kali dengan kepantasan dan kuasanya. Tambah dalam kecerdasan permainan dan kecemerlangan teknikalnya dan kesannya amat dahsyat.


Sudah tentu, ia menjadi lebih merosakkan dengan persembahan hebat dari Haaland.


Bek tengah Luton, Teden Mengi melakukan segala yang dia mampu untuk menyusahkan bekas penyerang Borussia Dortmund itu tetapi Haaland mempunyai kuasa untuk menangani kehadiran pemain pertahanan itu serta pergerakan dan masa larian untuk meninggalkan pemain pertahanan itu ketinggalan.


Setelah diberikan peluang - dan De Bruyne memastikan dia - keputusannya tidak pernah diragui.


Ia kini 79 gol dalam 83 perlawanan untuk Haaland sejak berpindah ke Stadium Etihad dan, dengan dia dalam bentuk seperti ini, keadaan mula kelihatan tidak menyenangkan bagi pencabar City di ketiga-tiga bahagian.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama