Tunisia Tewas Mengejut di Tangan Namibia

Namibia menghasilkan kegembiraan besar apabila tandukan Deon Hotto pada minit ke-88 memastikan kemenangan ke atas Tunisia dalam perlawanan pembukaan Piala Negara-Negara Afrika 2023.


The Brave Warriors - menduduki tempat ke-115 di dunia dan tanpa kemenangan dalam mana-mana sembilan perlawanan Afcon sebelum ini - adalah pemenang yang layak di Korhogo.


Tunisia Tewas Mengejut di Tangan Namibia



Penyerang Peter Shalulile melakukan percubaan lebih awal daripada garisan tetapi Hotto menerkam dari hantaran lintang Bethuel Muzeu.


Tunisia, juara 2004, berada 87 tempat di atas Namibia dalam kedudukan Fifa.


Keputusan yang luar biasa itu bermakna Namibia berada di tangga kedua dalam jadual dengan perbezaan gol berikutan kemenangan 2-0 Mali ke atas Afrika Selatan dalam perlawanan Kumpulan E kemudiannya di Stadium Amadou Gon Coulibaly.

Walaupun dalam konteks beberapa kejutan awal di Ivory Coast, ia adalah sesuatu yang fantastis untuk menjangkakan kemenangan bagi pasukan yang gagal meloloskan diri dari peringkat kumpulan dalam tiga percubaan sebelum ini menentang lawan yang jauh lebih berpengalaman dan dihiasi.


Kepulangan Namibia ke Afcon selepas gagal layak pada 2021 meletakkan mereka menentang pasukan yang penampilan ke-16 berturut-turut merupakan rekod kejohanan, mara ke suku akhir dalam tiga daripada empat edisi terakhir dan menduduki tempat keempat pada 2019.


Shalulile, yang bermain untuk kelab PSL Afrika Selatan, Mamelodi Sundowns dan menjaringkan empat gol dalam enam perlawanan kelayakan, menetapkan nada untuk separuh masa pertama di mana pasukan underdog mempunyai peluang yang lebih baik, menguji pemain Tunisia, Bechir Ben Said dengan pukulan awal dan memaksanya untuk hentikan satu lagi serangan dengan kakinya tidak lama kemudian.


Pengurus Namibia, Collin Benjamin telah berikrar bahawa pemainnya akan menepati nama panggilan mereka dan menguji dengan tegas mana-mana pasukan yang mereka hadapi, dan kakitangan kejurulatihan serta pemain gantiannya kelihatan terkejut selepas Hotto hampir gagal bermain di Absalom Iimbondi dengan kedua-dua pemain dalam posisi menembak dan ruang yang menjanjikan.


Hanya campur tangan tergesa-gesa Montassar Talbi mengekalkan penyudah Shalulile daripada memberikan Namibia pendahuluan pada separuh masa kedua lebih awal, disediakan oleh larian melonjak dan hantaran silang Iimbondi ketika Namibia terus memasuki kotak dan mencipta bahaya sesuka hati.


Tunisia lebih berbahaya selepas rehat, Youssef Msakni hampir serta-merta menjaringkan gol dengan tandukan jarak dekat yang ditolak melepasi palang oleh Lloyd Kazapua yang mengagumkan.


Haythem Jouini meleretkan rembatan melebar di hadapan gawang dan Msakni - yang menyasarkan untuk menjaringkan gol pada Afcon keenam yang menyamai rekod - juga membazir, mendapati dirinya digagalkan oleh Kazapua sekali lagi apabila dia mendapati jangkauannya semasa tempoh tekanan berterusan untuk Carthage Eagles.


Hanya apabila perubahan momentum mungkin membuatkan penyokong Namibia takut prestasi cemerlang pasukan mereka tidak akan diberi ganjaran, pemain Benjamin bangkit dengan berturut-turut lewat mencari hantaran ke dalam kawasan penalti - dan Hotto memanfaatkan untuk mencetuskan sambutan liar apabila hantaran lintang Muzeu mendapati dia tidak diberi tanda untuk berkuasa dalam pemenang yang tegas.


Tunisia, yang mencatat rekod bersih lima perlawanan berakhir, kembali beraksi di tempat yang sama untuk bertemu Mali pada hari Sabtu (20:00 GMT), manakala Namibia akan bermain perlawanan kedua mereka di sana menentang Afrika Selatan 24 jam kemudian.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama