MALI 2-0 AFRIKA SELATAN: HAMARI TRAORE DAN LASSINE SINAYOKO BANTU KEMENANGAN MALI

Gol pantas oleh Hamari Traore dan Lassine Sinayoko membantu Mali menang selesa 2-0 ke atas Afrika Selatan dalam aksi pembukaan Kumpulan E Piala Negara Afrika. Percy Tau dari Afrika Selatan terlepas sepakan penalti pada separuh masa pertama dan Mali menjaringkan dua gol dalam tempoh enam minit selepas perlawanan dimulakan semula. Seterusnya untuk Mali ialah pertembungan dengan Tunisia manakala Bafana Bafana bertemu Namibia memerlukan keputusan untuk memastikan harapan kalah mati mereka hidup.


MALI 2-0 AFRIKA SELATAN



Mali mendapat percubaan terbaru mereka untuk memenangi Piala Negara-Negara Afrika dengan permulaan yang mengagumkan dengan kemenangan 2-0 ke atas Afrika Selatan.


Walaupun menjadi pasukan dominan untuk kebanyakan pertandingan, The Eagles tidak mempunyai segala-galanya dengan cara mereka sendiri dengan Bafana Bafana memberikan usaha yang penuh semangat.


Mereka boleh dan sepatutnya mendahului awal pada minit ke-19, tetapi bekas penyerang Brighton, Percy Tau menyempurnakan sepakan penaltinya yang tinggi di atas palang. Memakai No. 10, sepakannya serupa dengan sepakan ragbinya dalam kejayaan Piala Dunia Springboks baru-baru ini.


Mali mengambil masa mereka tetapi, dalam masa tujuh minit separuh kedua, membuat Afrika Selatan lebih menyesali kesilapan itu dengan dua jaringan pantas.


Yang pertama adalah pukulan masuk daripada kapten Hamari Traore pada sejam selepas Sekou Keita menggegarkan palang dengan sepakan percuma melencong yang cemerlang. Yang kedua datang hasil daripada Lassine Sinayoko, yang menamatkan dengan bergaya selepas hantaran Afrika Selatan dari bahagian belakang rosak.


Kemenangan itu menjadikannya tiga bertiga untuk The Eagles menentang juara 1996 dalam pertandingan itu dan meneruskan rekod mengagumkan mereka yang tidak pernah kalah dalam perlawanan pembukaan juga. Anak buah Eric Chelle kini menentang Tunisia pada malam Sabtu untuk menempah tempat awal di peringkat kalah mati.


Bagi Afrika Selatan, mereka sudah pun berdepan perlawanan hampir mati dengan jiran Namibia pada malam Ahad.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama