Morocco mula kempen AFCON 2023 dengan Kemenangan

 Pasukan pilihan pra-kejohanan Maghribi memulakan kempen Piala Negara-Negara Afrika 2023 mereka dengan kemenangan meyakinkan ke atas 10 pemain Tanzania dalam Kumpulan F.


Atlas Lions mendahului pada setengah jam apabila Romain Saiss menjaringkan gol selepas sepakan percuma Hakim Ziyech yang melantun kepada dirinya.


Morocco mula kempen AFCON 2023 dengan Kemenangan



Tanzania mendapat amparan hebat apabila Novatus Miroshi dibuang padang ketika berbaki 20 minit. Kemudian  penyudah licin Azzedine Ounahi menggandakan kedudukan.


Youssef En-Nesyri mendapat  hantaran silang Achraf Hakimi untuk melengkapkan kemenangan.


Maghribi memenangi kejuaraan benua tunggal mereka pada 1976 tetapi merupakan antara pencabar yang dijangkakan untuk trofi di Ivory Coast berikutan kejayaan bersejarah mereka ke separuh akhir di Piala Dunia 2022.


Kejayaan mereka di Qatar menentang pasukan seperti Belgium, Sepanyol dan Portugal sebahagian besarnya datang sebagai pasukan serangan balas dan, sebagai pasukan teratas Afrika, anak buah Walid Regregui kini perlu bermain di hadapan menentang lawan yang berpangkat rendah.



Maghribi mempunyai 'jangkaan berbeza' selepas Piala Dunia berlangsung

Atlas Lions dengan selesa mencapainya pada perlawanan pembukaan di San Pedro, dengan penjaga gol Bono sebahagian besarnya menjadi penonton.


Sepakan percuma Ziyech memberi peluang kepada kapten Saiss memecah kebuntuan, dan bekas pemain sayap Chelsea itu mengalami percubaan melencong ditepis sebelum rehat.


Tanzania, pada penampilan ketiga mereka di pusingan akhir Afcon dan masih menunggu kemenangan pertama, bergelut untuk mendapatkan rentak dan tugas mereka semakin sukar apabila Miroshi dibuang padang.


Dia telah dilayangkan kad kuning kerana menjatuhkan Ounahi di luar kotak penalti pada separuh masa pertama, dan pemain Taifa Stars itu mengambil langkah berhati-hati untuk satu lagi cabaran meluncur lewat ke atas pemain tengah Maghribi itu.


Ounahi yang meriah itu mencatatkan jaringan dengan penyudah terkawal ke sudut kiri bawah berikutan beberapa hantaran licin untuk membantu Maghribi mengelak potensi kekecewaan dalam kejohanan yang telah mencetuskan beberapa kejutan pada pusingan pembukaan permainan.


Bekas pemenang DR Congo dan Zambia bertemu dalam perlawanan lain Kumpulan F pada petang Rabu (20:00 GMT), dengan keempat-empat pasukan kembali beraksi semula pada hari Ahad.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama