Zambia dan Congo sama kuat

Zambia dan Congo sama kuat.  Zambia dan DR Congo seri 1-1 ketika pusingan pembukaan kumpulan di Piala Negara-Negara Afrika hampir berakhir.


Melawan larian permainan, Kings Kangwa memanfaatkan sepenuhnya gabungan pertahanan untuk meletakkan Zambia di depan pada minit ke-23.


Hanya empat minit kemudian, Leopards menyamakan kedudukan dalam perlawanan Kumpulan F hasil jaringan penyamaan jarak dekat daripada penyerang Brentford, Yoane Wissa.


Zambia dan Congo sama kuat



DR Congo telah diberikan penalti separuh masa kedua, tetapi keputusan itu dibatalkan selepas semakan video.


Terdahulu dalam Kumpulan F, Maghribi membuktikan kelayakan mereka sebagai pasukan pilihan sebelum kejohanan, dibuka dengan kemenangan selesa 3-0 ke atas Tanzania.


DR Congo membuat permulaan yang lebih cerah dalam pertandingan yang menghiburkan, menguasai pertukaran awal, tetapi juara 2012 yang mendahului dalam keadaan lembap di San Pedro.


Pembukaan dibuat selepas penjaga gol DR Congo, Lionel Mpasi melencong keluar dari kotaknya untuk mengosongkan bola dan bertembung dengan penyerang Leicester, Patson Daka dalam proses itu.


Leopards mendakwa dia telah dikasari - tetapi Daka melakukan lontaran ke dalam pantas dan Kangwa mengambil kesempatan daripada penjaga gawang itu berada di luar garisannya, melakukan rembatan kaki kanan dari jarak jauh yang mengelak dua pemain pertahanan dan Mpasi yang berundur dalam perjalanan ke bahagian bawah. sudut kiri.


Sambutan Zambia hampir tidak selesai sebelum Wissa menamatkan saingan dari jarak dekat selepas larian dan hantaran tepat pada masanya daripada Cedric Bakambu - pernah menjadi pemain termahal Afrika.


Tekanan DR Congo berterusan dengan veteran Zambia Stoppila Sunzu - pemenang Afcon pada 2012 - terpaksa melepasi sepakan dari garisan Wissa pada tanda setengah jam.


Pada separuh masa kedua, Wissa melepaskan diri untuk menghantar hantaran indah kepada Bakambu, yang hanya perlu ditewaskan penjaga gol tetapi merembat tinggi melepasi palang.


DR Congo telah dihadiahkan sepakan penalti pada tanda sejam selepas Tandi Mwape diadili telah mengendalikan di dalam kawasan penalti.


Bagaimanapun, pengadil Ethiopia Bamlak Tessema membatalkan keputusannya selepas semakan pembantu pengadil video, memutuskan bola terlebih dahulu mengenai paha Mwape yang jatuh.


Leopards, yang memenangi gelaran Afcon sebagai Congo-Kinshasa pada 1968 dan sebagai Zaire pada 1974, menumbuk kotak Zambia untuk baki perlawanan tetapi tidak menemui pemenang.


Kesemua empat pasukan Kumpulan F kembali beraksi pada hari Ahad, dengan pendahulu Maghribi menentang DR Congo sebelum Zambia menentang Tanzania.


Pusingan kedua perlawanan kumpulan akan berlangsung pada hari Khamis, dengan tuan rumah Ivory Coast akan menentang Nigeria dalam pertemuan Kumpulan A yang dinanti-nantikan selepas Guinea Khatulistiwa menentang Guinea Bissau pada awal hari itu.


Dalam Kumpulan B, Mesir dan Ghana kedua-duanya akan mencari kemenangan pertama mereka apabila mereka bertemu di Abidjan (20:00 GMT, secara langsung di BBC Three di UK).

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama