China Ikat Tajikistan tanpa jaringan

China vs Tajikistan berkesudahan seri 0-0 pada perlawanan Kumpulan A Piala Asia 2023 (2024) yang digelar di Stadium Abdullah bin Khalifa, Doha. Dalam perlawanan ini China cuba mengawal bola dari awal permainan.


China Ikat Tajikistan tanpa jaringan



Gol China Dibatalkan Pada minit akhir perlawanan


Sementara itu, Tajikistan lebih bergantung kepada permainan melalui hantaran terus. Pasukan bimbingan Petar Segrt juga sering melakukan percubaan dari luar kotak penalti.

Tajikistan turut mencipta banyak peluang dalam perlawanan ini membuatkan 'tembok pertahanan' China keliru dan panik.

Pada separuh masa pertama yang berkesudahan 0-0, Tajikistan merekodkan 12 pukulan berbanding tiga pukulan China.


Pada minit ke-26, sepakan deras penyerang Tajikistan Alisher Dzhalilov mampu mengancam gawang China. Bagaimanapun, sepakan Alisher Dzhalilov sedikit tersasar dari sebelah kiri gawang China.


China Ikat Tajikistan tanpa jaringan

Kemudian pada minit ke-48 sepakan akrobatik Alisher Dzhalilov masih terkena belakang pemain pertahanan China itu menyebabkan bola bergerak ke luar sebelah kanan tiang gol lawan.


Pada minit ke-62, Tajikistan mengancam sekali lagi menerusi rembatan Alisher Dzhalilov dari sudut ketat yang juga di luar sasaran.


Pada minit ke-78, giliran China pula mendapat peluang keemasan, namun rembatan Liu Binbin yang melepasi penjaga gol masih berjaya diselamatkan oleh pemain pertahanan Tajikistan itu.

Seminit kemudian, giliran Xu Xin pula mengancam gawang Tajikistan dengan sepakan dari luar kotak penalti. Bagaimanapun, sepakan Xu Xin berjaya dihalang penjaga gol Tajikistan dan mengakibatkan sepakan sudut.


Usaha China sebenarnya membuahkan hasil. China berjaya menjaringkan gol pada minit ke-80 menerusi tandukan pemain pertahanan Zhu Chenjie selepas mengikuti sepakan sudut.


Bagaimanapun, gol itu dibatalkan oleh pengadil Mohammed Khled S Al Hoish dari Arab Saudi kerana dianggap telah berlaku ofsaid terlebih dahulu. Pemain dan penyokong China menunjukkan kekecewaan kerana menyangka tiada ofsaid atau pelanggaran.


Pada minit ke-86 China kembali mengancam gawang Tajikistan. Kali ini tandukan Xie Pengfei, tetapi ia masih melantun sedikit melepasi palang Tajikistan.


Sehingga perlawanan tamat, tiada gol telah dijaringkan. China vs Tajikistan berkesudahan dengan keputusan seri 0-0.

Susunan Pemain China vs Tajikistan di Piala Asia 2023:

China XI (5-3-2): Yan Junling; Liu Yang, Zhu Chenjie, Guangtai Jiang, Zhang Linpeng, Liu Binbin; Wang Shangyuan, Weijun Dai, Wang Qiuming; Tan Long, Wu Lei


Tajikistan XI (4-3-3): Rustam Yatimov; Manuchekhr Safarov, Vahdat Hanonov, Zoir Szhuraboev, Akhtam Nazarov; Parvizdzhon Umarbaev, Alisher Shukurov, Ekhson Pandzhshanbe; Amadoni Kamolov, Rustam Soirov, Alisher Dzhalilov

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama