Sir Bobby Charlton meninggal dunia

Sir Bobby Charlton meninggal dunia. Berita yang mengejutkan peminat bola sepak dunia apabila Sir Bobby Charlton, legenda Manchester United yang merupakan tokoh penting dalam kemenangan England Piala Dunia 1966, telah meninggal dunia pada usia 86 tahun.


Charlton memenangi 106 caps untuk England dan menjaringkan 49 gol antarabangsa - rekod untuk negaranya pada masa itu.


Semasa karier pasukan utama selama 17 tahun bersama United, dia memenangi tiga kejuaraan liga, Piala Eropah dan Piala FA.


Sir Bobby Charlton meninggal dunia


Keluarga Charlton berkata dia "berlalu dengan aman pada awal pagi Sabtu".


Dia dipuji sebagai "pemain terbaik England" dan "legenda yang tidak dipertikaikan" ketika penghormatan mengalir.


Pada November 2020, telah diumumkan Charlton telah didiagnosis dengan demensia.


Dia meninggal dunia dikelilingi oleh keluarganya, yang dalam satu kenyataan berkata mereka ingin "menyampaikan terima kasih kepada semua orang yang telah menyumbang kepada penjagaannya dan untuk ramai orang yang menyayangi dan menyokongnya".


"Kami akan meminta agar privasi keluarga dihormati pada masa ini," tambah kenyataan itu, kerana keluarga itu berkata kehilangannya dirasai "dengan kesedihan yang besar".


United berkata Charlton disenaraikan sebagai "salah seorang pemain terhebat dan paling disayangi dalam sejarah kelab kami".


"Sir Bobby adalah wira kepada jutaan orang, bukan sahaja di Manchester, atau United Kingdom, tetapi di mana-mana bola sepak dimainkan di seluruh dunia," kata kelab itu.


"Dia sangat dikagumi kerana semangat kesukanan dan integritinya seperti dia kerana kualiti cemerlangnya sebagai pemain bola sepak; Sir Bobby akan sentiasa diingati sebagai gergasi permainan.


“Rekod pencapaian, perwatakan dan perkhidmatannya yang tiada tandingannya akan terpahat selama-lamanya dalam sejarah Manchester United dan bola sepak Inggeris dan legasinya akan diteruskan melalui kerja mengubah hidup Yayasan Sir Bobby Charlton.


"Simpati sepenuh hati kelab adalah dengan isterinya Lady Norma, anak perempuan dan cucunya, dan semua yang menyayanginya."Pasukan United semasa Erik ten Hag memakai lilitan hitam untuk perlawanan Liga Perdana Sabtu malam di Sheffield United, dengan penyokong tuan rumah dan di tempat lawan bertepuk tangan sebagai penghormatan sebelum sepak mula.


Kematian Charlton meninggalkan Sir Geoff Hurst - penyerang yang menjaringkan hatrik dalam kemenangan England 4-2 ke atas Jerman Barat pada perlawanan akhir 1966 - sebagai satu-satunya ahli pasukan yang berjaya.


Hurst menyiarkan di X, sebelum ini di Twitter: "Berita yang sangat menyedihkan hari ini. Salah seorang tokoh sejati Sir Bobby Charlton telah meninggal dunia. Kami tidak akan melupakannya dan juga semua bola sepak. Seorang rakan sekerja dan rakan yang hebat, dia akan sangat dirindui oleh seluruh negara di luar sukan sahaja. Takziah kepada keluarga dan rakan-rakannya."


Kakak lelaki Charlton, Jack, yang meninggal dunia pada Julai 2020, dan rakan mereka yang memenangi Piala Dunia Nobby Stiles, yang meninggal dunia pada Oktober 2020, juga telah didiagnosis dengan demensia.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama