Negeri Sembilan Mahu Elak dimalukan JDT

Menjelang pertemuan diantara JDT dan Negeri Sembilan malam nanti. Penolong ketua pasukan negeri sembilan berkata para pemain pasukan itu akan buat yang terbaik untuk memastikan maruah mereka tidak di malukan pasukan JDT.


Negeri Sembilan Mahu Elak dimalukan JDT




Perlawanan akan berlangsung malam ini pada jam 9 malam di Stadium Sultan Ibrahim. Penolong ketua pasukan, Nasrullah Hanif Johan berkata, 


"Kita tahu JDT adalah satu pasukan yang lengkap dari semua aspek iaitu dari segi permainan dan juga posisi pemain mereka.


"Memang bukan suatu tugas mudah bagi kami untuk menyaingi mereka, namun kami juga ada perancangan tersendiri dalam memastikan pasukan dapat mempamerkan persembahan terpuji sekali gus menyaingi kehebatan JDT," katanya.


Kelab Bola Sepak Negeri Sembilan (Bahasa Melayu: Kelab Bola Sepak Negeri Sembilan), biasa dirujuk sebagai Negeri Sembilan FC atau ringkasnya NSFC, ialah sebuah kelab bola sepak profesional Malaysia yang berpusat di Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. 


Kelab ini bersaing di bahagian teratas bola sepak Malaysia, Liga Super Malaysia.


Founded in 1923 as Negeri Sembilan Football Association (Bahasa Melayu: Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan) it has been chaired by Tunku Syed Razman ibni al-Marhum Tunku Syed 'Idrus al-Qadri since 2018. 


The club's home ground is Tuanku Abdul Rahman Stadium, located at Paroi, Negeri Sembilan. Kelab ini mewakili negeri Negeri Sembilan Darul Khusus, Malaysia, dan memenangi penghormatan utama pertama mereka dalam Piala Malaysia 1948.


 Di bahagian selatan tanah air, berlaku persaingan tiga penjuru antara Negeri Sembilan, Melaka, dan Johor Darul Ta'zim; mereka berjuang untuk menjadi kelab terbaik mewakili Wilayah Selatan Malaysia.


 Derbi antara kelab dan Melaka dikenali sebagai Derbi Naning (Bahasa Melayu: Derbi Naning) manakala perlawanan dengan Johor Darul Ta'zim dikenali sebagai Derby Selatan (Bahasa Melayu: Derbi Selatan).[


Sejak ditubuhkan pada 1923, Negeri Sembilan telah memenangi beberapa piala domestik, seperti Piala Malaysia pada 1948, 2009, dan 2011, serta Piala FA pada 2003 dan 2010. Selain itu, kelab itu memenangi Liga Super Malaysia pada 2006. dan berjaya melayakkan diri ke Piala AFC, pertandingan peringkat benua, pada 2004 dan 2007. 


Kelab ini juga melahirkan ramai bintang bola sepak Malaysia yang membawa kejayaan kepada kedua-dua kelab dan negara, seperti Kwan Soon Teck, Mok Wai Hong, B Rajinikandh, N. Thanabalan, B. Sathianathan, Ching Hong Aik, Shukor Adan, Norhafiz Zamani Misbah, Aidil Zafuan, Zaquan Adha, Farizal Marlias, S. Kunanlan, Shahurain Abu Samah, dan ramai lagi.


Pada 20 Oktober 2020, kelab itu secara rasminya membuat penswastaan ​​di bawah entiti baharu sebagai Kelab Bola Sepak Negeri Sembilan selepas diluluskan secara rasmi oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). 


Kelab ini telah didaftarkan di bawah sebuah syarikat sendirian berhad bernama Negeri Sembilan Football Club Sdn. Bhd. (Negeri Sembilan Football Club Pvt. Ltd.). Kelab itu menjadi anak syarikat Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), yang juga pemilik kelab tersebut.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama