Zlatan Ibrahimovic bersara: Pemain hebat Sweden menamatkan kerjaya bola sepak pada usia 41 tahun

 Zlatan Ibrahimovic dari AC Milan telah bersara daripada bola sepak pada usia 41 tahun, menamatkan salah satu kerjaya paling gemilang di era moden ini.


"Saya mengucapkan selamat tinggal kepada bola sepak tetapi tidak kepada anda," kata pemain Sweden itu kepada penonton San Siro selepas perlawanan terakhir musim ini pada Ahad.



v


Ibrahimovic sudah pun mengumumkan akan meninggalkan kelab Itali itu.


Dia menjaringkan 511 gol untuk kelab termasuk Paris St-Germain, Manchester United dan kedua-dua AC dan Inter Milan, memenangi kejuaraan liga di empat negara.


Sejauh manakah anda mengenali Ibrahimovic?

Ibrahimovic memulakan tempoh keduanya bersama AC Milan pada awal 2020, setelah memenangi Scudetto bersama mereka pada 2011, dan membantu mereka memenangi kejuaraan semula musim lalu.


Tetapi dia hanya bermain empat kali dan memulakan satu perlawanan untuk pasukan Serie A musim ini - dan menjaringkan satu gol - berikutan beberapa siri kecederaan, dan kontraknya akan tamat bulan ini.


"Terlalu banyak emosi untuk saya sekarang. Forza Milan dan selamat tinggal," kata Ibrahimovic yang penuh emosi sambil menahan sebak.


“Kali pertama saya datang ke sini awak memberi saya kebahagiaan, kali kedua awak memberi saya cinta.


"Anda menyambut saya dengan tangan terbuka, anda membuat saya berasa seperti di rumah, saya akan menjadi Milanista sepanjang hayat saya."


Zlatan Ibrahimovic bersara

San Siro menghasilkan tifo perpisahan untuk legenda kelab Ibrahimovic

Ibrahimovic memenangi 34 trofi - termasuk 14 kejuaraan liga - dalam kerjaya yang bermula pada abad lalu, dan dicalonkan untuk Ballon d'Or sebanyak 11 kali.


Satu trofi kelab utama yang mengelaknya ialah Liga Juara-Juara, dengan satu-satunya kejuaraan Eropahnya datang bersama Manchester United dalam bentuk Liga Europa 2017.


Penyerang itu juga bersara sebagai penjaring terbanyak Sweden sepanjang masa dengan 62 gol antarabangsa dalam 122 perlawanan.


Dia meninggalkan pasukan kebangsaan selepas Euro 2016 tetapi kembali pada 2021 untuk kempen kelayakan Piala Dunia mereka yang tidak berjaya.


“Dulu saya takut apabila wartawan bertanya tentang masa depan saya, tetapi sekarang saya boleh terima, saya sudah bersedia,” katanya kepada pemberita selepas pengumumannya.


"Saya telah melakukan ini sepanjang hidup saya. Bola sepak menjadikan saya seorang lelaki. Ia membolehkan saya mengenali orang yang saya tidak akan pernah kenali. Saya telah mengembara ke seluruh dunia berkat bola sepak. Ini semua berkat bola sepak."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama