Tottenham mencapai persetujuan dengan bos Celtic untuk menjadi pengurus baharu mereka

Bos Celtic, Ange Postecoglou telah bersetuju untuk menjadi pengurus baharu Tottenham dengan kontrak dua tahun.


Pemain Australia, 57, baru sahaja menamatkan musim keduanya di Celtic, membawa mereka merangkul kejuaraan Scotland kedua-dua tahun dan treble domestik musim ini.


Tottenham mencapai persetujuan dengan bos Celtic untuk menjadi pengurus baharu mereka


Spurs telah mencari pengurus baharu sejak pemergian Antonio Conte pada Mac, dengan Cristian Stellini dan kemudian Ryan Mason mengambil alih sementara.


Elemen akhir perjanjian itu sedang dimuktamadkan sebelum pengumuman.


Satu-satunya pengalaman Postecoglou yang dilahirkan di Athens di Eropah sebelum menyertai Celtic pada 2021 ialah satu-satunya pengalaman yang pernah dilalui oleh pasukan liga rendah Greece, Panachaiki pada 2008.


Dia telah memenangi kejuaraan Australia bersama South Melbourne dan Brisbane Roar, pasukan teratas Jepun bersama Yokohama F Marinos dan juga mengetuai pasukan kebangsaan Australia meraih kemenangan di Piala Asia 2015.


Postecoglou mengambil alih pasukan Tottenham yang menduduki tempat kelapan dalam Liga Perdana dan menghadapi musim pertama tanpa bola sepak Eropah sejak 2009-10.


Dia menjadi bos tetap keempat pasukan London itu, selepas Jose Mourinho, Nuno Espirito Santo dan Conte, sejak pemecatan Mauricio Pochettino pada 2019.


Postecoglou telah memenangi lima trofi daripada kemungkinan enam trofi sejak tiba di Scotland pada musim panas 2021, sekali gus meletakkan semula Celtic sebagai pasukan dominan di negara itu.


Dia mengakui dia dilihat sebagai "gurauan" apabila dia mengambil alih, dengan Celtic baru sahaja menamatkan 25 mata di belakang Rangers.


Tetapi dia menjadi salah satu daripada lima pengurus - bersama Jock Stein, Martin O'Neill, Brendan Rodgers dan Neil Lennon - untuk memastikan kemenangan domestik untuk Celtic.


Postecoglou menjadi tokoh yang sangat popular dengan peminat Celtic, dengan pengambilan dan bola sepak menyerangnya menarik perhatian.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama