Sevilla Juara Liga Europa Buat Kali ke 7

 Sevilla merangkul kejuaraan Liga Europa yang ketujuh dengan rekod apabila menewaskan Roma menerusi sepakan penalti di Puskas Arena yang riuh rendah di Budapest.


Gonzalo Montiel, yang turut menjaringkan penalti kemenangan untuk Argentina dalam perlawanan akhir Piala Dunia menentang Perancis, mengulangi helah untuk pasukan Sepanyol itu selepas seri 1-1, dengan sepakan penalti yang diambil semula selepas Roger Ibanez dan Gianluca Mancini terlepas untuk Roma.


Sevilaa Juara Liga Europa Buat Kali ke 7



Pasukan Sepanyol itu, kini telah memenangi kesemua tujuh pusingan akhir yang telah mereka mainkan dalam pertandingan itu dengan kapten Jesus Navas terlibat dalam kemenangan pertama mereka menentang Middlesbrough pada 2006.


Terkini mereka menyaksikan mereka layak ke Liga Juara-Juara musim depan walaupun menamatkan saingan di luar kelompok empat teratas La Liga.


Walau bagaimanapun, akan ada perasaan bahawa ia mungkin berbeza untuk Roma dan pengurus mereka Jose Mourinho, yang telah memenangi semua lima perlawanan akhir Eropah sebelum ini yang pernah disertainya dan membimbing kelab itu untuk kejayaan sulung Liga Persidangan Europa musim lalu.


Rakan sepasukan antarabangsa Montiel, Paulo Dybala sepatutnya meletakkan Roma di hadapan pada babak pertama, berlumba-lumba mengejar hantaran tajam pertahanan Itali, Mancini untuk mengemudi dengan mahir percubaan rendah melepasi penjaga gol Sevilla, Yassine Bounou ke sudut kanan bawah.


Bagaimanapun, pasukan Serie A itu, yang turut menyaksikan Leonardo Spinazzola menguji Bounou sebelum rehat, melepaskan kawalan mereka terhadap pertemuan mencabar yang menyaksikan 14 pemain dan jurulatih, termasuk Mourinho diketepikan.


Dan Sevilla menyamakan kedudukan 10 minit selepas rehat dengan hantaran lintang Navas dari kanan, menepis Mancini yang malang ke gawangnya sendiri, ketika mereka berulang kali mengasak ke hadapan untuk gol penyamaan.


Roma boleh dikatakan mempunyai peluang yang lebih baik untuk memenangi pertandingan pada masa biasa dengan Tammy Abraham dan Ibanez tidak dapat melakukan penyempurnaan dari jarak dekat dan Andrea Belotti melakukan tendangan bebas pintar Lorenzo Pellegrini.


Apabila Lucas Ocampos turun di bawah cabaran Ibanez, Sevilla nampaknya telah diberikan peluang keemasan untuk meneruskan kemaraan tetapi, selepas pada mulanya memberikan penalti, pengadil Inggeris Anthony Taylor membatalkan keputusannya berikutan semakan pembantu pengadil video.


Dan itu menambah masa tambahan 30 minit yang tegang dengan Chris Smalling menanduk masuk ke palang Sevilla 11 minit ke masa tambahan pada penghujung masa tambahan sebelum perlawanan akhir yang dramatik.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama