Jose Mourinho digantung empat perlawanan kerana bergaduh dengan pengadil Inggeris, Anthony Taylor selepas perlawanan akhir Liga Europa.

 Jurulatih Roma Jose Mourinho telah digantung empat perlawanan oleh UEFA kerana berdepan dengan pengadil Inggeris, Anthony Taylor selepas perlawanan akhir Liga Europa. Pertuduhan itu berkaitan dengan insiden di tempat letak kereta selepas perlawanan, apabila Mourinho, 60, mengarahkan kata-kata kasar kepada Taylor.


Pemain Portugis itu telah dibukukan oleh Taylor di Budapest, di mana Sevilla menewaskan Roma menerusi sepakan penalti selepas seri 1-1. Mourinho telah didakwa menggunakan bahasa yang menghina atau kesat.




Jose Mourinho digantung empat perlawanan

Kedua-dua kelab juga menghadapi beberapa pertuduhan berhubung kelakuan penyokong dan pemain mereka semasa perlawanan.


Roma juga telah dilarang daripada menjual tiket kepada peminat perjalanan mereka untuk satu perlawanan Eropah musim depan dan didenda 55,000 euro (£47,300) selepas mereka didakwa membaling objek, menyalakan bunga api dan kelakuan tidak wajar pasukan mereka.


Apa yang dilakukan oleh Mourinho?

Semasa permainan, Taylor, 44, berulang kali dipanggil ke bangku simpanan untuk mengambil tindakan ketika pegawai keempat Michael Oliver bergelut untuk mengawal.


Taylor mengeluarkan kad kuning kepada 13 pemain, tempahan paling banyak dalam perlawanan Liga Europa, dengan tujuh daripadanya kepada pemain Roma, satu rekod untuk perlawanan akhir.


Mourinho mengkritik Taylor dalam sidang akhbarnya selepas perlawanan dan kemudian ditangkap berdepan dengan lelaki Inggeris itu dan pegawai lain ketika mereka menaiki bas mini di tempat letak kereta di bawah stadium.


Bekas bos Chelsea, Manchester United dan Tottenham itu berulang kali bersumpah dan dua kali menjerit tentang "kehinaan", sebelum bercakap lebih lanjut dalam bahasa Itali.


Taylor dan keluarganya kemudian dijerit oleh peminat yang marah di Lapangan Terbang Budapest, dengan seorang didakwa melakukan keganasan, menurut pegawai lapangan terbang Budapest.


UEFA "mengutuk sekeras-kerasnya" "tingkah laku ganas" yang ditujukan kepada Taylor dan keluarganya di lapangan terbang, sambil menambah "tindakan sebegitu tidak boleh diterima dan menjejaskan semangat permainan adil dan hormat yang dijunjung oleh UEFA".


Badan pengadil PGMOL dan Liga Perdana kedua-duanya mengeluarkan kenyataan yang mengatakan mereka "terkejut" dengan penderaan Taylor dan keluarganya, dengan yang terakhir menambah: "Tiada sesiapa pun yang perlu mengalami tingkah laku yang tidak boleh dimaafkan yang terpaksa mereka alami".


Penggantungan Mourinho bermakna dia akan merindui permulaan kelab itu dalam kempen Liga Europa musim depan selepas menduduki tempat keenam dalam Serie A.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama