7 Fakta Menarik Indonesia vs Argentina

obay
0

Menjelang pertemuan Indonesia vs Argentina malam ini. Sudah pasti peminat dari Malaysia juga tidak sabar untuk menyaksikan perlawanan menarik ini. Bukan senang gergasi Amerika Latin dan juara piala dunia mahu bermain di negara kecil seperti Indonesia dan negara ASEAN yang lain. Malaysia juga telah menolak tawaran Brazil yang mahu menguji kekuatan harimau malaya baru-baru ini.


7 Fakta Menarik Indonesia vs Argentina


Fakta Menarik Indonesia vs Argentina

Jadi perlawanan indonesia vs argentina ini pasti menarik untuk disaksikan. Oh yah, ini ada beberapa fakta menarik untuk matchday indonesia menentang pasukan argentina.

1.Venue Perlawanan

Perlawanan bola sepak di antara Indonesia dan Argentina akan berlangsung di Stadium Utama Gelora Bung Karno (SUGBK). “Mereka (Persatuan Bola Sepak Argentina) mahu melawat Gelora Bung Karno, sudah nampak mereka, layak atau tidak? Dia kata layak,” kata Erick. “Jadi main di sini (SUGBK). Ini segera dilawati, nampak tadi,” sambungnya. Erick juga berkata, dia berharap SUGBK tidak akan dilepaskan oleh pasukan besar pada masa akan datang. 


2. Kenapa Argentina pilih Indonesia? Mudah untuk mereka menang?

Erick Thohir berkata, antara punca Argentina memilih Indonesia sebagai lawan mereka pada Hari Perlawanan FIFA edisi Jun adalah kerana pasukan kebangsaan Indonesia memenangi Sukan SEA 2023.

“Kita menang Sukan SEA. Itu dilihat oleh Argentina. Apakah maksudnya? Kita boleh meletakkan diri kita sebagai negara terbaik di Asia Tenggara buat masa ini. Nikmati saja dulu,” kata Erick, 

Selain itu, menurut Erick, Argentina memandang Indonesia sebagai negara yang rakyatnya gilakan bola sepak.

“Ini adalah peluang yang luar biasa. Argentina juga melihat Indonesia yang mempunyai bola sepak nombor satu, di mana 73 peratus penduduk gilakan bola sepak,” katanya.

3. Ranking

Perbandingan ranking pasukan kebangsaan Indonesia dan Argentina. Dipetik daripada laman web rasmi FIFA, pasukan kebangsaan Indonesia sendiri berada di kedudukan ke-149 dengan 1046.14 mata dicapai.

Sementara itu, Argentina berada di tempat pertama dengan 1840.93 mata. Jadi jika dibandingkan, Indonesia berada di bawah 148 tempat di bawah Argentina yang memenangi Piala Dunia 2022.

4. Pertemuan Kali Terakhir Argentina menentang negara ASEAN?

Kali terakhir Argentina datang ke Asia Tenggara adalah semasa Perlawanan Persahabatan menentang Singapura pada 2017. Argentina berjaya memenangi 6 gol tanpa balas. Mencipta 36 pukulan dan 14 pukulan ke gawang. Ketika itu Argentina tanpa Lionel Messi. Namun, terdapat beberapa nama terkenal seperti Paulo Dybala, Correa, Lucas Biglia, Papu Gomez & Sergio Romero.


5. Messi Tak Hadir ke Indonesia.

Dalam perlawanan ini, Argentina tanpa pemain bintang Lionel Messi, Nicolas Otamendi dan Angel Di Maria. Ketiga-tiga pemain itu memilih untuk bercuti selepas bermain perlawanan menentang Australia di Beijing.

6. Kali terakhir match Indonesia vs Argentina?

Indonesia sebenarnya bertemu Argentina. Tetapi untuk peringkat senior, perlawanan itu akan menjadi pertemuan pertama. Indonesia dan Argentina pernah bertembung di peringkat U-20 semasa Piala Dunia Remaja 1979 yang berakhir dengan kemenangan Diego Maradona cs 5-0.

7. Sejarah Indonesia vs Juara Piala Dunia.

Indonesia dalam sejarahnya juga pernah berdepan dua juara Piala Dunia sebanyak tiga kali iaitu Uruguay. Indonesia menang sekali dan kalah 2 kali, dengan pertemuan terakhir berlaku pada 2010 dan berakhir 7-1 untuk Luis Suarez dan rakan-rakan. 

Tiga tahun selepas berdepan Uruguay, Indonesia menjadi tuan rumah kepada pasukan kebangsaan Belanda di Jakarta. Merah-Putih tewas 0-3 dalam pertemuan pertama kedua-dua negara selepas Perang Kemerdekaan.

Akhir sekali. kemungkinan akan ada kejutan yang akan berlaku dalam perlawanan indonesia vs argentina malam ini. sama-sama kita nantikan. 

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Jom komen ! :)

Catat Ulasan (0)