-->

Messi kena BOO dengan penyokong PSG

LIVE BIG STAGE SKROLL KE BAWAH !!


Lionel Messi diejek oleh beberapa penyokong Paris St-Germain dalam perlawanan pertamanya sejak digantung kerana lawatan tanpa kebenaran ke Arab Saudi ketika pendahulu Ligue 1 itu menewaskan Ajaccio 5-0.


Kedua-dua pasukan menamatkan permainan dengan 10 pemain selepas Thomas Mangani menyasarkan tumbukan ke arah Achraf Hakimi, yang bertindak balas.

Messi kena BOO dengan penyokong PSG


Fabian Ruiz dan Hakimi menjaringkan gol pada separuh masa pertama untuk PSG.


Mbappe menjaringkan dua gol pada permulaan separuh masa kedua sebelum gol sendiri Mohamed Youssouf ketika Ajaccio tersingkir.


Peluang terbaik Ajaccio hadir pada minit ke-67 apabila rembatan kaki kanan Mickael Barreto dari luar kotak penalti hanya melepasi palang.


Messi bermain selama 90 minit penuh, kembali beraksi untuk PSG buat kali pertama sejak dia digantung oleh kelab itu selama dua minggu selepas pergi ke Arab Saudi tanpa kebenaran mereka.


PSG kendalian Christophe Galtier hanya tinggal empat mata daripada rekod kejuaraan Perancis ke-11.


Mereka unggul enam mata daripada Lens di tempat kedua dengan baki tiga perlawanan lagi.

sejarah messi

Lionel Andrés Messi(Sebutan bahasa Sepanyol: [ljoˈnel andˈdɾes ˈmesi] (dengar); lahir 24 Jun 1987), juga dikenali sebagai Leo Messi, ialah pemain bola sepak profesional Argentina yang bermain sebagai penyerang untuk kelab Ligue 1 Paris Saint-Germain dan kapten pasukan kebangsaan Argentina.

 Dianggap secara meluas sebagai salah seorang pemain terhebat sepanjang zaman, Messi telah memenangi rekod tujuh anugerah Ballon d'Or dan rekod enam Kasut Emas Eropah, dan pada tahun 2020 dia dinamakan dalam Pasukan Impian Ballon d'Or. Sehingga meninggalkan kelab itu pada 2021,

 dia telah menghabiskan seluruh kerjaya profesionalnya dengan Barcelona, ​​di mana dia memenangi rekod kelab 34 trofi, termasuk sepuluh gelaran La Liga, tujuh gelaran Copa del Rey dan Liga Juara-Juara UEFA sebanyak tiga kali.[nota 3] Bersama negaranya, dia memenangi Copa América 2021 dan Piala Dunia FIFA 2022. 

Seorang penjaring gol yang prolifik dan playmaker kreatif, Messi memegang rekod untuk gol terbanyak dalam La Liga (474), hatrik terbanyak dalam La Liga (36) dan Liga Juara-Juara UEFA (lapan), dan hantaran terbanyak dalam La Liga (192) dan Copa América (17). 

LIVE BIG STAGE DI BAWAH

Dia juga mempunyai gol antarabangsa terbanyak oleh lelaki Amerika Selatan (102). Messi telah menjaringkan lebih 800 gol kerjaya senior untuk kelab dan negara, dan mempunyai gol terbanyak oleh pemain untuk satu kelab (672).

Messi berpindah ke Sepanyol dari Argentina pada usia 13 tahun untuk menyertai Barcelona, ​​yang mana dia membuat penampilan sulung kompetitifnya pada usia 17 pada Oktober 2004. 

Dia menetapkan dirinya sebagai pemain penting untuk kelab itu dalam tempoh tiga tahun akan datang, dan pada musim pertamanya tanpa gangguan pada 2008– 09 dia membantu Barcelona mencapai treble pertama dalam bola sepak Sepanyol; pada tahun itu, berumur 22 tahun, Messi memenangi Ballon d'Or pertamanya. 

Tiga musim yang berjaya diikuti, dengan Messi memenangi empat Ballon d'Or berturut-turut, menjadikannya pemain pertama memenangi anugerah itu empat kali. Semasa musim 2011–12, dia mencipta rekod La Liga dan Eropah untuk kebanyakan gol yang dijaringkan dalam satu musim, sambil mengukuhkan dirinya sebagai penjaring terbanyak sepanjang masa Barcelona. 

Dua musim berikutnya, Messi menduduki tempat kedua untuk Ballon d'Or di belakang Cristiano Ronaldo (yang dianggap saingan kerjayanya), sebelum memperoleh semula prestasi terbaiknya semasa kempen 2014–15, menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa dalam La Liga dan membawa 

Barcelona ke treble kedua yang bersejarah, selepas itu dia dianugerahkan Ballon d'Or kelima pada 2015. Messi menyandang jawatan kapten Barcelona pada 2018, dan memenangi rekod Ballon d'Or keenam pada 2019. 

Selepas kontrak, dia menandatangani kontrak untuk kelab Perancis Paris Saint -Germain pada Ogos 2021.

Messi telah menyokong syarikat pakaian sukan Adidas sejak 2006. Menurut France Football, dia adalah pemain bola sepak dengan bayaran tertinggi di dunia selama lima tahun daripada enam antara 2009 dan 2014,

 dan disenaraikan sebagai atlet dengan bayaran tertinggi di dunia oleh Forbes pada 2019 dan 2022. Messi adalah antara 100 orang Time paling berpengaruh di dunia pada 2011, 2012 dan 2023. 

Pada 2020 dan 2023, dia telah dianugerahkan Laureus World Sportsman of the Year, dengan Messi menjadi pemain bola sepak pertama dan atlet sukan berpasukan pertama memenangi anugerah itu . 

Pada 2020, Messi menjadi pemain bola sepak kedua dan atlet sukan berpasukan kedua yang melepasi $1 bilion dalam pendapatan kerjaya.

LIVE BIG STAGE 2023

Tolong refresh banyak kali samapi full live muncul ya..

👇👇



Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama