-->

Emmanuel Adebayor: Bekas penyerang Arsenal, Man City & Tottenham bersara

 Emmanuel Adebayor telah mengumumkan persaraannya dengan video termasuk golnya yang terkenal untuk Manchester City menentang bekas kelab Arsenal.


Penyerang Togol berusia 39 tahun itu menyinar dalam tempoh tiga setengah tahun di Gunners selepas menyertai dari Monaco pada 2006, menjaringkan 62 gol dan pada 2008 dinobatkan sebagai Pemain Bola Sepak Afrika Terbaik dan dinamakan dalam Pasukan Terbaik Liga Perdana PFA. .

Emmanuel Adebayor: Bekas penyerang Arsenal, Man City & Tottenham bersara


Bagaimanapun, pada Julai 2009 dia menyertai Manchester City dengan harga £25 juta - yang baru dibeli oleh Abu Dhabi United Group - dengan ramai penyokong Arsenal berasa kecewa dengan perpindahan itu.


Untuk menambah masalah, dua bulan kemudian pasukan itu bertemu di Liga Perdana dan Adebayor menjaringkan gol menentang kelab lamanya dalam kemenangan 4-2, yang terkenal berlari sepanjang padang untuk meraikannya di hadapan penyokong Arsenal yang mengembara, dengan peluru, termasuk peluru. kerusi, dibuang dari hujung jauh.


Ia menyebabkan dia digantung penggantungan dua perlawanan dan denda £25,000, di samping penggantungan tiga perlawanan untuk setem ke atas bekas rakan sepasukan Arsenal, Robin van Persie.


Adebayor meminta maaf, berkata "emosi menguasai saya", tetapi berkata penyokong Arsenal telah menghinanya sepanjang perlawanan.


Gol kontroversi itu - tandukan minit ke-80 - dipaparkan dalam pengumuman persaraannya di Instagram, begitu juga satu lagi gol untuk Manchester City.


Adebayor kemudiannya akan dipinjamkan ke Real Madrid, sebelum berpindah kekal ke saingan utara London Arsenal, Tottenham, sebelum berkhidmat di Crystal Palace dan bermain di Turki dan Paraguay.


Bekas penyerang Togo itu, yang menjaringkan 32 gol dalam 85 perlawanan untuk negaranya, menamatkan kariernya di tanah airnya di Semassi.


Hanya tiga pemain Afrika telah menjaringkan lebih banyak gol Liga Perdana berbanding Adebayor 97 - pemain Chelsea Didier Drogba (104), bekas pemain sayap Liverpool dan Southampton Sadio Mane (111) dan penyerang Liverpool Mohamed Salah (131).


“Dari peringkat tertinggi hingga tercorot, kerjaya saya sebagai atlet profesional adalah satu perjalanan yang luar biasa,” tulisnya di Instagram.


"Terima kasih kepada peminat saya kerana berada di sana setiap langkah. Saya berasa sangat bersyukur untuk segala-galanya, dan teruja untuk apa yang akan datang!"

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama