-->

Barcelona berdepan tuduhan rasuah

 Barcelona menghadapi tuduhan rasuah berhubung pembayaran yang dibuat kelab itu kepada Jose Maria Enriquez Negreira - bekas naib presiden jawatankuasa pengadil Sepanyol.


Barcelona berdepan tuduhan rasuah




Ia muncul bulan lalu bahawa Barca membayar Negreira dan sebuah syarikat yang dimilikinya dilaporkan berjumlah 8.4 juta euro (£7.4 juta) antara 2001 dan 2018.

Barcelona Rasuah?

Mahkamah Barcelona mendengar pada hari Jumaat bahawa Barca, bekas pegawai kelab dan Negreira telah didakwa kerana "rasuah", "pecah amanah" dan "rekod perniagaan palsu".


Tindakan undang-undang ini, yang dibawa oleh pejabat pendakwa raya Barcelona, ​​mensasarkan kelab itu, serta bekas presiden Josep Maria Bartomeu dan Sandro Rosell.


"FC Barcelona memperoleh dan mengekalkan perjanjian lisan yang sangat sulit dengan Jose Maria Enriquez Negreira supaya, dalam kapasitinya sebagai naib presiden jawatankuasa timbang tara teknikal (CTA) dan sebagai pertukaran wang, yang terakhir melakukan tindakan yang cenderung untuk menguntungkan FC Barcelona dalam keputusan oleh pengadil," kata pejabat pendakwa raya.


Ketua Eksekutif La Liga Javier Tebas berkata bulan lalu bahawa presiden semasa Joan Laporta harus meletak jawatan jika dia tidak dapat menjelaskan pembayaran.


Laporta membalas dengan mengatakan dia tidak akan memberikan Tebas "apa yang dia mahu dengan berundur" dan pertuduhan dibuat tiga hari selepas Laporta menegaskan kelabnya "tidak pernah membeli pengadil".


"Biar jelas Barca tidak pernah membeli pengadil dan Barca tidak pernah berniat untuk membeli pengadil, sama sekali tidak pernah," katanya pada Selasa.

Bagaimana kita boleh sampai ke sini?

Pembayaran itu, yang didedahkan bulan lalu oleh stesen radio Ser Catalunya, terbongkar berikutan siasatan pihak berkuasa cukai terhadap syarikat Negreira Dasnil 95.


Barcelona membuat pembayaran kepada syarikat itu berjumlah 1.4 juta euro (£1.2 juta) yang dilaporkan antara 2016 dan 2018, dan membayar Negreira, 77, kira-kira 7 juta euro (£6.2 juta) antara 2001 dan 2018, tahun dia meninggalkan peranannya dengan pengadil. ' jawatankuasa.


Barca mengakui kelab itu telah membayar Dasnil 95, yang disifatkannya sebagai "perunding teknikal luaran" untuk menyusun laporan video berkaitan pengadil profesional "dengan tujuan melengkapkan maklumat yang diperlukan oleh kakitangan kejurulatihan".


Ia menambah bahawa mengontrak laporan itu adalah "amalan biasa di kalangan kelab profesional".


Hubungan itu meningkat apabila 18 daripada 20 kelab La Liga mengeluarkan kenyataan untuk menyatakan "kebimbangan mendalam" terhadap situasi itu, dan Laporta berkata kelab itu akan melancarkan siasatan dalaman terhadap pembayaran.


Jurulatih Barcelona, ​​Xavi, yang memenangi lapan kejuaraan La Liga bersama mereka sebagai pemain antara 1998 dan 2015, berkata dia tidak tahu mengenai pembayaran dan tidak pernah merasakan pasukannya mempunyai kelebihan.


"Saya sentiasa mahu menang, tetapi secara adil. Jika saya fikir kami menipu, saya sudah pulang," katanya selepas Barca seri 2-2 dengan Manchester United dalam Liga Europa bulan lalu.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama