-->

Pemilik Liverpool berkata dia tidak menjual kelab itu

 Pemilik Liverpool, John Henry berkata dia tidak menjual kelab Liga Perdana itu, tetapi mengharapkan sedikit pelaburan.


Kumpulan Sukan Fenway (FSG) milik Henry, yang membeli Liverpool pada 2010, berkata pada November ia "akan mempertimbangkan pemegang saham baharu" dalam The Reds.


Pemilik Liverpool berkata dia tidak menjual kelab itu


Pengerusi FSG Tom Werner kemudian berkata pemilik kelab itu "meneroka jualan" tetapi boleh meneruskan "pengawasan mereka untuk beberapa lama".


"Adakah kami menjual LFC? Tidak," kata Henry kepada Boston Sports Journal.


"Sedang bercakap dengan pelabur tentang LFC? Ya. Adakah sesuatu akan berlaku di sana? Saya percaya begitu, tetapi ia bukan jualan."


Orang Amerika itu bercakap dalam sesi soal jawab yang dijalankan melalui e-mel.


FSG telah terbuka kepada pelaburan di Liverpool selama beberapa tahun, dan baru-baru ini telah melibatkan Morgan Stanley dan Goldman Sachs dalam proses itu.


"Saya tahu terdapat banyak perbualan dan petikan tentang LFC, tetapi saya berpegang pada fakta: kami hanya memformalkan proses berterusan," kata Henry.


Komennya disiarkan sebelum Liverpool berdepan Real Madrid dalam perlawanan pertama pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara di Anfield pada Selasa.


The Reds mara ke perlawanan kelapan dalam Liga Perdana selepas memenangi dua perlawanan terakhir mereka.


FSG membeli Liverpool dalam perjanjian £300m berikutan tempoh kontroversi bekas pemilik Tom Hicks dan George Gillett.


Bintang bola keranjang Amerika LeBron James telah menjadi pemilik sebahagian Liverpool sejak 2011 dan mempunyai 2% kepentingan yang menelan belanja £4.7 juta.


Dia telah menjadi rakan kongsi kecil dalam FSG, yang juga memiliki pihak besbol Boston Red Sox.


Pada Mac 2021, RedBird Capital Partners, sebuah firma pelaburan swasta, membeli pegangan dalam FSG untuk kira-kira $735m (£533m).

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama