-->

Jorginho berpindah dari Chelsea ke Gunners bernilai £12 juta

Arsenal telah menandatangani pemain tengah Itali Jorginho dari Chelsea dalam perjanjian £12m. Pemain berusia 31 tahun itu, yang menyertai Chelsea dari Napoli pada 2018, berada dalam enam bulan terakhir kontrak Bluesnya.Dia lulus ujian perubatan pada hari Selasa dan menandatangani kontrak 18 bulan dengan pilihan setahun lagi.


Jorginho berpindah dari Chelsea ke Gunners bernilai £12 juta




Jorginho berpindah dari Chelsea ke Gunners bernilai £12 juta

"Jorginho ialah pemain tengah yang mempunyai kecerdasan, kemahiran kepimpinan yang mendalam dan sejumlah besar pengalaman Liga Perdana dan antarabangsa," kata bos Arsenal, Mikel Arteta.


“Dia telah menang dalam kariernya, tetapi masih mempunyai kelaparan dan kesanggupan yang besar untuk menyumbang di sini.


"Kami sangat gembira untuk menandatangani Jorginho dan mengalu-alukan dia dan keluarganya ke kelab."


Jorginho berkata dia "sedikit terkejut" dengan langkah itu, yang disebutnya sebagai "cabaran yang menakjubkan".


Bercakap kepada laman web Arsenal, dia berkata bermain untuk Arteta adalah "pengaruh besar" dalam keputusannya dan menambah: "Saya tahu dia cuba beberapa kali untuk mendapatkan saya sebelum ini dan ia tidak berlaku atas sebab lain, bukan kerana saya hajat.


"Saya tidak sabar untuk berada di atas padang sejujurnya. Segala-galanya berlaku begitu pantas.




"Ia adalah baju yang penting. Ia adalah kelab yang menakjubkan, yang besar, dan saya sangat teruja dan gembira berada di sini.


"Saya akan cuba hanya membawa tenaga positif, kerja keras dan pengalaman saya untuk membantu pasukan. Itulah yang saya selalu bawa bersama saya."


The Gunners mengalihkan perhatian mereka kepada Jorginho selepas dua tawaran ditolak oleh Brighton untuk pemain tengah Ecuador, Moises Caicedo.


Brighton berkata Caicedo tidak dijual dan dia akan kekal di kelab itu selepas tarikh akhir jam 11 malam.



Jorginho menjadi pemain ketiga Arsenal pada jendela Januari, kelab itu sebelum ini membeli pertahanan Poland Jakub Kiwior daripada Spezia dengan harga 20 juta euro (£17.6 juta) dan penyerang Belgium Leandro Trossard, yang berpindah dari Brighton dengan harga £21 juta.


Skuad kendalian Mikel Arteta berada di hadapan lima mata di puncak Liga Perdana dengan satu perlawanan di tangan di sebelah kanan di bawah mereka.


JJorginho menelan belanja Chelsea sekitar £50 juta apabila dia menyertai Napoli pada 2018

Jorginho menjaringkan 29 gol dalam 213 penampilan untuk Chelsea, memenangi Liga Juara-Juara, Liga Europa, Piala Super UEFA dan Piala Dunia Kelab Fifa semasa berada di kelab itu.


Dia dilahirkan di Brazil tetapi berpindah ke Itali pada usia 15 tahun dan memilih untuk bermain untuk Azzurri di peringkat antarabangsa.


Beraksi sebanyak 46 kali, dia adalah sebahagian daripada pasukan Itali yang menewaskan England untuk memenangi Euro 2020 di Wembley pada Julai 2021 dan akan memakai jersi nombor 20 untuk The Gunners.


Pengarah sukan Arsenal, Edu berkata: "Jorginho adalah seorang profesional yang mantap dengan mentaliti yang kuat yang membawa kualiti dan pengalaman ke dalam skuad kami.


"Dia adalah pemain yang sesuai dengan gaya permainan kami, dan dia menyertai kami pada saat yang sangat baik di mana dia boleh menyumbang dalam kedudukan penting untuk membantu mengekalkan momentum kami. Kami mengalu-alukan Jorginho ke Arsenal."

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama