-->

Suami anda pernah buat salah ini

 Kita semua pernah mendengar jenaka stereotaip tentang isteri bertindak balas berlebihan dan mencari kesalahan. Namun, selalunya punca isteri berasa kecewa dan sakit hati pada mulanya yang terlepas pandang. 

Banyak yang berkaitan dengan suami dan sikap mereka. Jadi wanita, ia benar-benar salahnya kerana membuat anda semua marah, mula-mula. 

Berikut adalah 10 kesilapan biasa yang dilakukan oleh suami yang jika dielakkan akan menjadikan isteri dan kehidupan mereka lebih bahagia. Adakah anda mengenali beberapa kesilapan ini?


Suami anda pernah buat salah ini


1) Terlalu dominan

Tidak semua wanita mahu tunduk, dan menjadi seorang lelaki tidak secara automatik bermakna dia harus mempunyai kelebihan dalam hubungan itu. Suami harus menganggap isteri mereka sama rata dan bukan sebagai pasangan muda. Seorang suami hendaklah sentiasa menyertakan isterinya dalam semua membuat keputusan dan hendaklah meminta pendapatnya tentang perkara-perkara penting juga.


2) Tidak menghargai

Katakan "terima kasih". Sama ada untuk hidangan yang dimasak di rumah, baju baru atau untuk membelikannya snek kegemarannya, para suami harus konsisten menunjukkan dan menyatakan penghargaan mereka. Seorang suami yang saya kenali malah berterima kasih kepada isterinya setiap kali dia mencuci pakaian dan menukar cadar mereka. Tidak perlu dikatakan, isterinya hampir tidak pernah mengomel dan mereka terus menjadi perkahwinan yang bahagia.


3) Tidak cukup percuma

Wanita suka dipuji, dan siapa yang lebih baik untuk memuji mereka daripada suami mereka? Seorang suami tidak boleh mengabaikan untuk menyanjung isterinya mengenai penampilannya, terutamanya jika dia berusaha keras untuk kelihatan cantik. Beritahu isteri anda betapa cantiknya dia dan beritahu dia selalu. Ini membolehkan dia tahu anda perasan dia.


4) Tidak menyesal


Semasa pertengkaran, kebanyakan suami bersikap defensif atau keluar, walaupun mereka yang salah. Tidak semestinya pertandingan siapa yang mengalah dahulu, tetapi suami yang meminta maaf selalu menang. Lelaki dalam perkahwinan yang bahagia tahu bahawa adalah penting untuk dapat menerima bahawa mereka salah dan meminta maaf atas kesilapan mereka.

5) Mementingkan diri semasa hubungan seks

Tidak kira betapa penatnya seorang suami, dia harus ingat untuk memenuhi keperluan seksual isterinya. Bertimbang rasa secara seksual akan meyakinkan isterinya bahawa dia masih disayangi dan diinginkan. Seorang isteri yang gembira di atas katil adalah gembira secara umum, dan isteri yang bahagia, hidup bahagia.


6) Tidak ekspresif

Lelaki biasanya enggan membincangkan perasaan mereka, tetapi membotolkan emosi anda adalah satu lagi kesilapan. Seorang suami yang mahukan hubungan intim dengan isterinya harus bercakap tentang emosinya. Mempunyai komunikasi terbuka menguatkan perkahwinan.


7) Mendengar tetapi tidak mendengar


Jangan tersilap berfikir bahawa pendengaran adalah sama dengan mendengar. Suami bukan sahaja mendengar isteri dengan telinga tetapi juga dengan hati dan fikiran. Ada kalanya seorang isteri hanya perlu meluahkan hari-harinya, dan suaminya harus mendengarnya dengan telinga yang bersimpati. Dia tidak sepatutnya cuba menyelesaikan masalahnya atau mencadangkan tindakan. Dia hanya mahu didengari.


8) Menunjukkan tidak berminat

Seorang suami yang benar-benar berminat dengan pekerjaan atau hobi isterinya biasanya mempunyai perkahwinan yang lebih bahagia. Ini kerana dia mengakui bakatnya dan usaha yang dia lakukan dalam aktivitinya sama ada di rumah atau di tempat kerja. Bagi kebanyakan isteri, sikap tidak berminat suami mereka dalam kehidupan mereka adalah keluhan biasa. Ambil minat dengan apa yang isteri anda lakukan, perhatian anda menyanjungnya.

9) Beranggapan kehadiran fizikalnya sudah memadai

Suami yang beranggapan bahawa isteri mereka sepatutnya gembira kerana mereka berada di rumah mencari masalah. Isteri mahu suami mereka hadir, bukan sahaja secara fizikal tetapi juga dari segi emosi. Jika seorang suami berada di rumah, dia harus memastikan bahawa dia terlibat dalam aktiviti bersama isterinya, walaupun hanya melakukan kerja. Cari sesuatu yang anda berdua suka lakukan dan lakukannya bersama-sama.


10) Tidak membantu


Selain daripada membuka balang yang terlalu ketat, terdapat banyak cara yang boleh dilakukan oleh suami untuk menyumbang di sekitar rumah. Isteri mungkin tidak meminta bantuan, tetapi mereka juga tidak akan menolaknya. Jangan tersilap memikirkan tiada cara untuk anda membantu. 

Lebih cepat kerja-kerja dilakukan, lebih cepat permainan boleh dimulakan. Tanya isteri anda jika anda boleh membantunya dengan sesuatu dan kemudian lakukannya. Perkahwinan anda akan berada di tempat yang lebih bahagia untuk sedikit usaha tambahan itu.

11. Membangkitkan masalah masa lalu


Kadang-kadang apabila cuba menyelesaikan isu semasa, pasangan mengalihkan tumpuan mereka kepada masalah lalu. Mungkin mereka masih menyimpan dendam atau merasakan masalah baru itu berpunca daripada tabiat buruk lama. 

Walau apa pun, melakukan ini hanya akan menjadikan hujah anda tidak berkesan dan tidak membina, terutamanya jika kedua-dua mereka telah bersetuju bahawa masalah masa lalu telah diselesaikan. 

Letakkan perhatian anda kepada isu yang anda hadapi hari ini, pelajari cara untuk meneruskan, dan jangan seret perselisihan faham sebelumnya ke dalam persamaan baharu. Dengan cara itu, anda boleh mengelak daripada bergaduh tentang perkara yang sama berulang kali pada masa hadapan.


12. Tidak menjaga kemesraan


Kesilapan ini biasanya dilakukan secara tidak sedar, terutamanya oleh pasangan suami isteri yang sudah lama berkahwin atau semakin sibuk setiap hari dengan kerja atau anak-anak. Apabila terdapat terlalu banyak gangguan di sekeliling anda, mudah untuk merasakan intim tidak lagi menjadi keutamaan. 

Akibatnya, pasangan itu menjadi berjauhan, terputus hubungan, dan berjauhan antara satu sama lain. 

Tidak kira betapa sibuk atau tertekan anda dengan kehidupan seharian, atau berapa lama anda telah berkahwin, kekalkan keintiman antara anda dan pasangan anda. Selain daripada melakukan hubungan seks, anda juga boleh merancang malam temu janji biasa atau secara konsisten memberikan satu sama lain gerak isyarat fizikal yang kecil namun manis, 

seperti ciuman sebelum keluar rumah atau pelukan yang tulus dan dalam untuk menunjukkan betapa anda merindui mereka pada penghujung hari. hari yang panjang.


13. Membenarkan orang lain terlalu terlibat dalam perhubungan


Dalam sesetengah kes, perkahwinan pasangan suami isteri bukan sahaja melibatkan suami dan isteri, tetapi juga ibu bapa, mertua, malah kawan baik, bos, atau orang lain di luar lingkaran dalaman mereka. 

sememangnya bagus untuk mempunyai sistem sokongan yang kukuh dan kuat untuk membantu anda dan pasangan anda apabila anda menghadapi masalah tertentu. Tetapi jika orang itu ternyata mengawal, mengurus mikro atau membuat perkara menjadi lebih rumit, maka harap masih belum terlambat untuk mengubah keadaan. 

Oleh itu, sebelum anda memasukkan pihak yang tidak perlu ke dalam hubungan anda, ingat bahawa anda dan pasangan anda perlu menetapkan sempadan mengenai penglibatan luaran, contohnya dengan tidak memberitahu orang lain tentang konflik dalaman dalam perkahwinan anda. Kerana apa yang penting ialah bagaimana anda berdua perlu bergantung antara satu sama lain untuk mengharungi perjalanan jangka panjang ini.


4. Mengharapkan pasangan membaca fikiran anda


Perkara ini menjelaskan mengapa komunikasi adalah kunci kepada perkahwinan yang berjaya. Kadang-kadang, pasangan suami isteri berasa seperti mereka sudah cukup mengenali antara satu sama lain sehingga pasangan mereka harus tahu apa yang mereka rasa atau inginkan tanpa menyatakannya dengan lantang. Tetapi apabila pasangan gagal berbuat demikian, mereka akan berasa sangat kecewa. Masalahnya, pasangan anda bukan pembaca minda, dan begitu juga anda. Walaupun comel untuk mengetahui bahawa dia boleh membelikan anda secawan kopi sebelum anda bertanya, itu tidak selalu berlaku. Terutama dalam konteks yang lebih kompleks, seperti sebab anda memberi dia layanan senyap selepas bergaduh atau bagaimana anda ingin dia memberi anda lebih perhatian. Sentiasa cuba sampaikan kebimbangan, keinginan, hasrat dan jangkaan anda dengan jelas, ia akan menjimatkan masa dan tenaga juga membantu anda mencari penyelesaian dengan lebih cekap.


15. Berjuang untuk menang


Semua pasangan bergaduh, tetapi ada yang melakukannya untuk mencari resolusi, dan ada yang hanya mahu melepaskan kemarahan dan kekecewaan antara satu sama lain. Ada yang melakukannya lebih teruk lagi; mereka berhujah untuk membuktikan bahawa mereka sentiasa betul dan mengekalkan skor antara satu sama lain; siapa yang betul dalam hujah terakhir, siapa yang kalah dan siapa yang menang kali ini.

 Apabila anda sudah berkahwin, jangan lupa bahawa anda berada dalam pasukan yang sama dengan pasangan anda. Oleh itu, kehilangannya adalah milik anda juga, begitu juga sebaliknya. Lihat semua pergaduhan dan pertengkaran sebagai peluang untuk berkompromi dan menyelesaikan sebarang pertikaian antara anda berdua. 

Penutup

Harapnya entri ini membantu anda dalam membaiki hubungan kekeluargaan ada ya.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama