-->

Uefa Hentikan Tindakan Undang-Undang kepada Barcelona, ​​Juventus & Real Madrid

Uefa Hentikan Tindakan Undang-Undang kepada Barcelona, ​​Juventus & Real Madrid. Uefa telah mengakhiri tindakan undang-undang keatas 3 pasukan iaitu Barcelona, ​​Juventus dan Real Madrid atas penglibatan mereka dalam Liga Super Eropah yang dicadangkan. Kelab-kelab itu adalah antara 12 anggota "pengasas" liga yang berpisah, yang kemudiannya dibatalkan. Ketiganya, yang telah menolak untuk meninggalkan proyek tersebut, sedang disiasat untuk "kemungkinan pelanggaran" kerangka hukum UEFA. Uefa mengatakan bahawa sekarang "seolah-olah prosiding tidak pernah dibuka".

Uefa Hentikan Tindakan Undang-Undang kepada Barcelona, ​​Juventus & Real Madrid

"Badan Rayuan Uefa telah menyatakan hari ini prosiding itu terbatal dan tidak sah," kata satu kenyataan.

Pergerakan itu berlaku setelah pengadilan di Madrid memutuskan bahawa Uefa tidak boleh menghukum tiga kelab yang masih berada dalam Super League.


Badan pentadbir bola sepak Eropah juga mengatakan ia belum akan mengumpulkan pembayaran muhibah yang dipersetujui dengan sembilan kelab Liga Super lain - Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City, Manchester United dan Tottenham ditambah Atletico Madrid, Inter Milan dan AC Milan. Kelab-kelab Inggeris telah bersetuju untuk pembayaran gabungan sebanyak £ 22 juta pada bulan Jun.

Uefa Hentikan Tindakan Undang-Undang kepada Barcelona, ​​Juventus & Real Madrid


Mengapa Tindakan undang-undang dihentikan?

Barca, Real dan Juventus mendapat dukungan dari pengadilan di Madrid, yang pada bulan April memutuskan bahwa UEFA tidak dapat mengambil tindakan terhadap Liga Super kerana itu merupakan pelanggaran undang-undang perdagangan bebas Eropah.

Sekarang ini telah dirujuk ke Mahkamah Keadilan Eropa untuk memutuskan apakah UEFA memiliki hak itu.

Namun, sementara kes itu berlanjutan, Uefa telah menanggapi permintaan minggu lalu oleh hakim Madrid untuk menangguhkan prosiding tatatertibnya terhadap ketiga-tiga kelab yang tersisa dengan memutuskan untuk mengakhiri hukumnya terhadap mereka.

Uefa mengatakan ia tidak akan meminta pembayaran muhibah dari kelab "selagi prosiding Mahkamah di Madrid yang melibatkan, antara lain, Uefa belum selesai".

"Uefa berpendapat bahawa ia selalu bertindak sesuai dengan tidak hanya undang-undang dan peraturannya, tetapi juga dengan undang-undang EU, Konvensi Eropah tentang Hak Asasi Manusia dan undang-undang Swiss sehubungan dengan apa yang disebut dengan projek Liga Super. Uefa tetap yakin akan dan akan terus mempertahankan kedudukannya di semua bidang kuasa yang berkaitan, "katanya dalam satu kenyataan.

"Uefa akan terus mengambil semua langkah yang diperlukan, sesuai dengan undang-undang nasional dan EU, untuk mempertahankan kepentingan Uefa dan semua pemangku kepentingan bola sepak."

--

Persoalan sekarang, Super League masih boleh dilaksanakan pada masa hadapan ??

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama