Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!

Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu! Sekarang ini tengah berlangsung sesi peringkat kumpulan kejohanan dwi tahunan Piala Sudirman 2021. Negara kita, Malaysia telah diundi bersama dengan pasukan England, Jepun dan Mesir di dalam kumpulan D. Ayuh, berikan sokongan kita kepada atlet-atlet negara yang sedang berjuang demi nama baik negara kita. Memandangkan kejohanan ini sedang hangat dipertandingkan,brotherbola nak kongsikan juga beberapa Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu. Pada mulanya bro ingat yang piala ini di ambil kerana nama Datuk Sudirman Haji arshad lagenda penyanyi malaysia. Tapi sebenarnya BUKAN !


Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!


Kami kumpulkan asal usul Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!

Menurut laman web rasmi BWF atau Persatuan Badminton Dunia, Sejarah piala sudirman ini di cadangkan namanya sempena nama Lagenda Badminton Indonesia, Dick Sudirman. Beliau adalah salah seorang pengasas PBSI dan Presidennya selama 22 tahun. 

Dick Sudirman merupakan orangyang menyatukan badan-badan badminton dunia.  Pada bulan Februari 1978, sebuah kumpulan pemisah dari IBF, World Badminton Federation, dibentuk, dan untuk sementara waktu, dua litar berjalan selari. Manakala Aspirasi Sukan Olimpik Badminton dalam bahaya, tetapi usaha untuk mendamaikan telah mencapai beberapa sekatan jalan raya.

Sudirman meninggal dunia akibat strok pada 10 Jun 1986. Indonesia meminta IBF membuat satu pertandingan menggunakan nama Sudirman bagi mengenang jasa beliau.

Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!


Akhirnya  IBF bersetuju melaksanakan Piala Sudirman dan ia pertama kali dimainkan di Stadium Bung Karno di Indonesia dari 24 hingga 29 Mei 1989 dengan 28 pasukan yang mengambil bahagian. 

Acara ini diadakan setiap dua tahun sejak 1989. Indonesia memenangi edisi pertama dan kemudian Korea muncul juara dalam dua edisi berikutnya, diikuti oleh China, yang memenangi semua acara tetapi satu dari 1995 hingga 2015 cuma pada 2005, korea memenangi gelaran tersebut.

Pada tahun 2017, sekali lagi China sekali lagi menjadi juara setelah menewaskan Korea. itulah serba sedikit sejarah piala sudirman yang anda kena tahu.


Format Sejarah Piala Sudirman Dari Dulu

Sudirman Cup adalah Kejohanan Berpasukan Campuran Dunia yang berlangsung setiap dua tahun. Piala Sudirman adalah ujian kekuatan serba boleh pasukan. Terdapat lima perlawanan dalam setiap seri: Perseorangan Lelaki, Perseorangan Wanita, Beregu Lelaki, Beregu Wanita dan Beregu Campuran.

Piala Sudirman, seperti piala utama badminton lain seperti Piala Thomas, Piala Uber dan Piala Suhandinata, adalah karya yang luar biasa; ia mengumpulkan unsur-unsur bulu tangkis dan warisan budaya Indonesia - negara yang menyumbang trofi.

Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!


TROFI DALAM SEJARAH PIALA SUDIRMAN

Trofi Piala Sudirman itu diperbuat daripada perak padat emas 22 karat. Berdiri setinggi 80 cm, ia berdiri di atas pangkal lapan segi yang terbuat dari kayu jati terbaik. 

Tubuh cawan itu berbentuk seperti shuttlecock, sementara bentuk penutupnya di ilhamkan dari Candi Borobudur yang terkenal di Indonesia. 

Pegangannya berbentuk seperti benang sari, melambangkan biji bulu tangkis. Piala ini dibuat oleh Syarikat Masterix Bandung dan berharga USD 15,000 ketika dipersembahkan kepada Persekutuan Badminton Antarabangsa pada bulan Mei 1989.

Sejarah Piala Sudirman Yang Ramai Tak Tahu!


Menarikkan sejarah piala sudirman ni. Aku pun baru tahu. harapnya korang pun faham dan tahu mengenai sejarah trofi berprestij ini. Yang pasti ia tiada kena mengena dengan penyanyi Sudirman Haji Arshad. hehe

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama