-->

Manchester City Belasah Liverpool, Anfield bukan lagi Kubu Kuat Liverpool.

Manchester City Belasah Liverpool, Anfield bukan lagi Kubu Kuat Liverpool. Manchester City berjaya menewaskan Liverpool di Anfield dalam perlawanan EPL pada pagi isnin (8/2/2021)waktu Malaysia.  Perlawanan sengit sejak awal perlawanan. Namun, pada babak pertama, peluang yang diperoleh oleh kedua-dua pasukan tidak ditukar menjadi gol.

Malah peluang keemasan untuk Manchester City menerusi sepakan penalti pada minit ke-37 tidak dapat dimaksimumkan oleh Ilkay Gundogan, yang gagal melakukan tugasnya dengan baik. Keputusan tanpa gol ditutup pada 45 minit pembukaan di Anfield.


Manchester City Belasah Liverpool, Anfield bukan lagi Kubu Kuat Liverpool.



Manchester City Belasah Liverpool, Anfield bukan lagi Kubu Kuat Liverpool.

Pada minit ke-49 setelah Ilkay Gundogan berjaya membayar kesalahan yang dilakukannya pada babak pertama dengan menjaringkan gol Liverpool.


Bermula dari pergerakan Raheem Sterling yang berjaya mengalahkan Trent Alexander-Arnold dan kemudian melepaskan hantaran kepada Phil Foden yang cuba menembak bola tetapi ditolak oleh penjaga gol Liverpool, Allison. Namun, bola kemudian dapat ke Ilkay Gundogan, yang berjaya merobek jaring The Reds.


Liverpool berjaya menyamakan kedudukan menerusi penalti Mohamed Salah pada minit ke-63. Bermula dari kesilapan Ruben Dias yang menjatuhkan Salah di kotak terlarang, pengadil memberikan penalti kepada tuan rumah. Salah juga melakukan tugasnya dengan baik untuk menjadikan kedudukan kembali seri 1-1.


Bagaimanapun, Manchester City berjaya kembali cemerlang dalam 10 minit kemudian. Ilkay Gundogan menjaringkan gol keduanya dalam perlawanan ini. 


Raheem Sterling juga meningkatkan kedudukan Manchester City menjadi 3-1 pada minit ke-76. Kesalahan Alisson sebaliknya memberikan bola kepada Bernando Silva yang kemudian menghantar bola untuk Sterling menjaringkan gol dengan tandukan ke arah jaringan terbuka.


Sehingga akhirnya Manchester City berjaya menang 4-1 menerusi gol Phil Foden pada minit ke-83. Umpan Gabriel Jesus diguna sebaiknya oleh Phil Foden untuk membuat Allison terduduk kerana melepaskan gol.


Kelebihan Manchester City 4-1 berlarutan sehingga perlawanan di Anfield berakhir. Manchester City semakin kuat di tangga teratas Liga Perdana berkat kemenangan ini, mengumpulkan 50 mata dari 22 perlawanan yang mereka mainkan. Sementara Liverpool, kekalahan hebat di Anfield membuat mereka tersekat di tempat keempat dengan 40 mata.


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama