-->

9 Pasukan Sudah Pernah Berada Di Tempat Teratas Liga EPL Musim ini.

9 Pasukan Sudah Pernah Berada Di Tempat Teratas Liga EPL Musim ini. Kedudukan Liga Perdana Inggeris hingga minggu ke-20 adalah seperti roller coaster. Terdapat sembilan kelab yang sudah berada di puncak dan ini adalah rekod baru dalam Liga Perdana.


9 Pasukan Sudah Pernah Berada Di Tempat Teratas Liga EPL Musim ini.


Manchester City memenangi kedudukan teratas dan saingan bandar, Manchester United, berkat kemenangan 5-0 ke atas West Brom pada hari Rabu (27/1/2021). Ini bermakna hampir separuh daripada pasukan di Liga Perdana musim ini telah menduduki tempat pertama musim ini. 

Sebelum tahun ini, jumlah pasukan terbanyak yang menduduki tangga teratas dalam satu musim adalah lapan, iaitu pada tahun 1998/1999, 2001/2002, 2002/2003 dan 2007/2008.


Sebelum Manchester City, pasukan yang menduduki puncak klasemen musim ini adalah Manchester United, Arsenal, Everton, Leicester, Liverpool, Southampton, Tottenham Hotspur dan Chelsea.


Southampton berada di kedudukan teratas pada bulan November. Ini adalah kali pertama mereka melakukannya di Liga Perdana Inggeris. Sementara itu, Leicester berada di kedudukan teratas pada bulan September. Ini adalah kali pertama mereka kembali di puncak sejak 2016.


Sementara itu, Manchester United kembali ke kedudukan teratas Liga Perdana pada 13 Januari setelah menewaskan Burnley 1-0. Ini akan menjadi kali pertama pasukan Red Devils sejak Alex Ferguson bersara.


Dalam 29 musim, Manchester United selalu berada di kedudukan teratas dalam semua kecuali empat musim, dua di antaranya berlaku sejak Sir Alex Ferguson bersara pada tahun 2013.

Di antara sembilan pasukan, hanya empat yang masih bertahan di lima teratas, iaitu Man. Bandar, Lelaki. United, Leicester City dan Liverpool.



Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama