-->

Biodata Tan Cheng Hoe Jurulatih Bola Sepak Malaysia

Biodata Tan Cheng Hoe Jurulatih Bola Sepak Malaysia. Musim lepas, kita saksikan pasukan Selangor FC berjaya mengikat Cheng Hoe sebagai jurulatih pasukan tersebut. Sejak itu, pasukan SFC kembali menemui rentak kemenangan mereka setelah sekian lama tidak bermain dengan baik. Sebelum ini, Tan Cheng hoe juga mengemudi skuad kebangsaan Malaysia sebelum mengundur diri selepas kegagalan dalam edisi AFF 2021 yang lalu. 


Biodata Tan Cheng Hoe Jurulatih Bola Sepak Malaysia


Biodata Jurulatih Tan Cheng Hoe 


Nama : Tan Cheng Hoe
Asal : Kedah
Umur : 49 (2017)
Tahun Lahir : 1968
pasukan terakhir di latih sebelum menjadi Jurulatih Malaysia : Kedah ( Kelab )
**akan dikemaskini kemudian

Rekod Sebagai Pemain.


Sebagai pemain, Cheng Hoe bermain untuk Kedah dalam tiga perlawanan akhir Piala Malaysia dari 1988 hingga 1990. Dia tewas pada perlawanan akhir 1988 dan 1989, tetapi akhirnya memenangi trofi itu pada 1990.

Cheng Hoe jugamembuat penampilan untuk Malaysia Selection dalam perlawanan menentang Aston Villa pada 20 Mei 1991. Pada September 1991, beliau adalah sebahagian daripada pasukan Malaysia B yang diuruskan oleh M. Karathu untuk Piala TAAN, kejohanan jemputan di Kathmandu Nepal. Pasukan Malaysia B memenangi kejohanan itu menewaskan Tiong Bahru dari Singapura 2–0

Hari Terakhir sebagai jurulatih Harimau Malaya


Cheng Hoe terus menerajui pasukan Malaysia dalam kelayakan Piala Dunia FIFA 2022 selepas dia diberi ganjaran oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk menguruskan pasukan itu selama dua tahun lagi sehingga kontraknya tamat pada 2020.

Walaupun pasukan di bawah pengurusannya dapat dengan mudah menundukkan Timor-Leste pada pusingan pertama dengan agregat 12–2 untuk mara ke pusingan kedua, pasukan itu hanya mampu mengalahkan Indonesia dengan 3–2 dalam perlawanan di tempat lawan.

Kemudian, Malaysia tewas dua perlawanan menentang Emiriah Arab Bersatu di tempat sendiri dengan 1–2 dan menentang Vietnam dengan 0–1 dalam perlawanan di tempat lawan. 

Selepas dua kekalahan berturut-turut, dia kemudian membawa Malaysia memenangi salah satu perlawanan paling terkenal dalam sejarah mereka, menewaskan jiran dan kuasa besar Asia Tenggara, Thailand 2–1 untuk melanjutkan rentak tanpa kalah di tempat sendiri kepada Thailand, dan Indonesia 2–0 juga di laman sendiri untuk terus mengekalkan impian Piala Dunia Malaysia hidup.


Pada 3 Januari 2022, Tan telah meletak jawatan sebagai ketua jurulatih Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berikutan kegagalan Malaysia layak ke separuh akhir Piala AFF 2020 di Singapura.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama