Mason Greenwood: Ketua La Liga berharap penyerang Manchester United kekal di Sepanyol

 Presiden La Liga Javier Tebas berkata beliau berharap penyerang pinjaman Manchester United, Mason Greenwood kekal dalam bola sepak Sepanyol apabila tempohnya bersama Getafe sudah berakhir.


Greenwood menyertai Getafe pada hari tarikh akhir pada September selepas Manchester United membatalkan rancangan awal untuk mengekalkan penyerang itu di kelab itu berikutan siasatan dalaman terhadap kelakuannya yang dicetuskan oleh kejatuhan kes undang-undang terhadapnya.


Pada masa itu, United berkata mereka merasakan lebih baik Greenwood bermain di tempat lain dan membayangkan penyerang England itu tidak akan bermain untuk mereka lagi.


Mason Greenwood: Ketua La Liga berharap penyerang Manchester United kekal di Sepanyol




Bagaimanapun, minggu lalu, pemilik bersama United yang baharu, Sir Jim Ratcliffe memberitahu BBC Sport mungkin sudah tiba masanya untuk melihat situasi itu semula, tanpa menyatakan sama ada keutamaannya adalah untuk Greenwood kembali ke kelab Old Trafford itu atau tidak.


Bercakap kepada pemberita selepas dia berucap di Financial Times Business of Football Conference di London, Tebas merujuk latar belakang undang-undangnya untuk menyatakan dia tidak berminat untuk menilai Greenwood, walaupun dia mendakwa pemain berusia 22 tahun itu telah didapati "tidak bersalah" dan bukannya pertuduhan digugurkan.


"Saya seorang peguam," katanya. "Jika seseorang keluar dari kes undang-undang tidak bersalah, tiada apa-apa lagi yang boleh dikatakan.


"Dia bermain dengan sangat baik sebagai pemain dan saya harap dia terus kekal dalam bola sepak Sepanyol. Itu bagus untuk kami."


Apabila ditekan lebih lanjut mengenai perkara itu, Tebas berkata jika seseorang pemain "tidak dikutuk" ia bukan hak La Liga untuk membicarakannya.


"Anda harus menghormati proses undang-undang," katanya. "Orang ramai mungkin mengutuknya dalam akhbar tetapi anda perlu menghormati keputusan undang-undang. Tiada apa-apa lagi untuk dibincangkan.


"Dia tidak dihukum [didapati bersalah] di sini jadi saya tidak kisah."


Greenwood mempunyai tujuh gol dan lima bantuan dalam 25 penampilan untuk Getafe musim ini dalam semua pertandingan.


La Liga kini sedang menyiasat aduan rasmi yang dibuat oleh Getafe mengenai komen yang didakwa dibuat oleh Jude Bellingham dari Real Madrid terhadap Greenwood dalam perlawanan antara kedua-dua kelab pada 1 Februari.


Insiden itu berlaku selepas pemain antarabangsa England, Bellingham mengatasi Greenwood semasa kemenangan 2-0 Real dan klip insiden itu kemudian menjadi tular di media sosial.


La Liga telah meminta laporan pakar membaca bibir tetapi siasatan masih belum selesai.


Terdapat beberapa laporan media bahawa Greenwood mahu siasatan digugurkan.


Bercakap di acara FT mengenai impak Bellingham dalam La Liga, Tebas menambah: "Dia bukan salah seorang pemain Inggeris terbaik, dia adalah pemain Inggeris terbaik pada masa ini.


"Adalah sangat penting untuk mempunyai pemain terbaik di dunia bermain dalam La Liga. Dia membawa nilai kepada pertandingan.


"Saya tidak fikir sesiapa menjangka dia akan membuat impak seperti yang dia ada. Saya harap dia akan terus seperti itu selama bertahun-tahun."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama