-->

Manchester City mudah kalahkan United

 Pep Guardiola memuji Phil Foden sebagai "pemain terbaik dalam Liga Perdana sekarang" selepas dua kali ganda pada separuh masa kedua memastikan Manchester City bangkit dari ketinggalan untuk menewaskan Manchester United di Stadium Etihad.


Dalam permainan yang penuh dengan bintang antarabangsa, dua pemain tempatan yang memberikan detik-detik penting.


Pasukan pelawat mendahului menerusi rembatan sensasi pada minit kelapan Marcus Rashford dari jarak 30 ela.


Manchester City mudah kalahkan United



Bagaimanapun, dalam pertandingan yang dikuasai City, Foden menjadi tumpuan utama.


Terdapat unsur kontroversi mengenai gol penyamaan separuh masa kedua beliau. Bos United, Erik ten Hag dilayangkan kad kuning kerana berhujah bahawa pasukannya sepatutnya mendapat sepakan percuma di separuh masa City apabila Rashford tewas di bawah cabaran Kyle Walker.


Hubungan adalah minima dan dalam beberapa saat Foden telah melencongkan rembatan hebat melepasi Andre Onana.


Foden kemudian melepaskan diri dari Casemiro statik untuk menjaringkan gol kedua City daripada hantaran timbal balik Julian Alvarez sebelum Erling Haaland melengkapkan jaringan pada masa kecederaan, selepas pemain Norway itu sebelum itu terlepas gol terbuka dari jarak hampir tiga ela.


“Ia adalah jumlah perlawanan yang dia mainkan,” kata Guardiola kepada Match of the Day mengenai Foden.


"Dia sentiasa menjadi pemain berbakat tetapi kini dia lebih matang dan lebih memahami permainan, terutamanya dari segi pertahanan. Dia boleh bermain di tengah, kanan, membuat momen dan memotong bahagian dalam, bermain di kiri, menjaringkan gol dari kiri.


"Apa yang boleh saya katakan? Dia adalah pemain terbaik dalam Liga Perdana sekarang untuk banyak perkara yang dia lakukan. Sukar dipercayai."

Ia merupakan kemenangan keenam City dalam tujuh pertemuan menentang United, yang mengalami kekalahan ke-11 Liga Perdana musim ini.


Lebih penting lagi, keputusan itu bermakna skuad kendalian Pep Guardiola itu berpindah ke satu mata di belakang pendahulu Liverpool sebelum lawatan minggu depan ke Anfield.


United kekal di tangga keenam dalam carta tetapi kini ketinggalan 11 mata di belakang Aston Villa di tempat keempat dan enam di belakang Tottenham, yang boleh menjadi tempat kelima Liga Juara-Juara, setelah bermain lebih banyak perlawanan.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama