Afcon 2023: Ivory Coast 2-0 Guinea-Bissau - Fofana dan Krasso tepat sasaran

 Tuan rumah Ivory Coast membuka kempen Piala Negara-Negara Afrika 2023 mereka dengan kemenangan 2-0 ke atas Guinea-Bissau.


Seko Fofana memberikan Gajah permulaan yang sempurna dalam pertembungan Kumpulan A di Abidjan apabila dia meledak masuk dari dalam kawasan pada minit keempat.


Dia hampir menggandakan pendahuluan sebelum separuh masa tetapi satu lagi percubaan kuat disalurkan ke palang oleh Ouparine Djoco.


Jean-Philippe Krasso menyumbat gol kedua selepas rehat selepas beberapa kawalan pintar di bawah tekanan di dalam kotak.


Afcon 2023: Ivory Coast 2-0 Guinea-Bissau - Fofana dan Krasso tepat sasaran



Pusingan akhir Afcon 2023 telah ditunda enam bulan - ke awal 2024 - untuk mengelakkan musim hujan di Afrika Barat, tetapi kelewatan itu membantu Ivory Coast memuktamadkan persiapan mereka, dengan jumlah kos penganjuran lebih daripada $1 bilion.


The Elephants, yang mencari kejayaan benua ketiga mereka selepas kemenangan pada 1992 dan 2015, terpaksa memulakan usaha mereka untuk kegemilangan tanpa penyerang pilihan pertama Sebastien Haller kerana kecederaan.


Tetapi pemain tengah Fofana memecah kebuntuan lebih awal selepas disuap oleh Franck Kessie, melangkaui beberapa pemain pertahanan dan menghantar rembatan kuat kaki kanannya ke dalam tangan kanan tegak.


Mama Balde menolak peluang terbaik Guinea-Bissau pada separuh masa pertama, mencacatkan percubaannya apabila dimainkan ke dalam kotak, dan hanya penyelamatan bijak oleh Djoco mengekalkan kedudukan 1-0 selepas Fofana yang mengagumkan itu melekap ke belakang dari kanan. .


Krasso menggandakan pendahuluan selepas mempamerkan kemahiran yang hebat untuk menyulap bola dan kemudian berpusing dan mengait dalam pukulan kaki kiri dari jarak lapan ela pada minit ke-58.


Pemain gantian Franculino merembat terus ke arah penjaga gol Ivory Coast, Yahia Fofana pada 20 minit terakhir tetapi Djurtus, yang telah layak ke Afcon keempat berturut-turut, tidak dapat menjaringkan gol dan masih menunggu kemenangan pertama mereka di peringkat akhir.


Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama