Manchester City Juara Piala Dunia Kelab FIFA 2024

 Julian Alvarez menjaringkan dua gol ketika Manchester City memenangi Piala Dunia Kelab Fifa buat kali pertama dengan menewaskan pemain Brazil, Fluminense di Arab Saudi.


Skuad kendalian Pep Guardiola, mengambil bahagian dalam kejohanan itu selepas memenangi Liga Juara-Juara musim lalu, membuat permulaan yang ideal apabila Alvarez meledak selepas 40 saat, melakukan serangan dari jarak dekat selepas rembatan jarak jauh Nathan Ake terkena tiang.


Manchester City Juara Piala Dunia Kelab FIFA 2024



Mereka menambah gol kedua pada minit ke-27 apabila Nino memasukkan hantaran lintang Phil Foden ke gawang sendiri.


Foden dari England kemudian menjaringkan gol sendiri pada separuh masa kedua apabila dia melepasi bahagian tengah untuk melakukan hantaran lintang Alvarez, sebelum penyerang Argentina itu mendapat yang kedua pada minit ke-88 dengan rembatan klinikal ke sudut jauh.


Kejayaan bermakna City mencontohi Manchester United, Liverpool dan Chelsea dalam menjulang Piala Dunia Kelab, tetapi menjadi pasukan Inggeris pertama memenangi lima trofi dalam satu tahun kalendar.


Treble Liga Perdana, Piala FA dan Liga Juara-Juara musim lalu diikuti dengan Piala Super UEFA pada Ogos.


“Ia adalah tahun yang luar biasa,” kata Guardiola. "Hari ini kami menutup bab ini. Kami memenangi semua yang kami mampu. Sekarang masa untuk mencuba lagi."


Tetapi beberapa kecemerlangan telah diambil dari kemenangan mereka dengan melihat Rodri - begitu berpengaruh untuk pasukan - keluar kerana cedera menjelang penghujung separuh masa kedua.


Sementara itu, pasukan Mesir, Al Ahly meraih tempat ketiga dengan kemenangan 4-2 menentang Urawa Red Diamonds dari Jepun.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama