Fakta menarik Chinese Taipei

Menjelang perlawanan malaysia menentang chinese taipei pada selasa. Kami kongsikan beberapa fakta menarik mengenai lawan kita ini. Sudah pasti Kim Pan Gon akan meletakkan pemain-pemainnya dalam perlawanan hebat ini.


Fakta menarik Chinese Taipei



Chinese Taipei Kuat untuk harimau Malaya

 Berikut adalah 5 fakta tentang pasukan bola sepak kebangsaan China Taipei:


1. Chinese Taipei bukanlah sebuah negara, tetapi merupakan nama yang digunakan oleh Taiwan untuk bersaing dalam bola sepak antarabangsa sejak 1970-an atas sebab politik. Taiwan tidak diiktiraf oleh FIFA sebagai negara yang berasingan daripada China.


2. Kedudukan FIFA terbaik mereka ialah ke-100 pada November 2018. Kedudukan semasa mereka ialah ke-148 pada November 2022.


3. Mereka tidak pernah layak ke pusingan akhir Piala Dunia FIFA. Keputusan terbaik mereka ialah mara ke pusingan ketiga kelayakan Asia untuk Piala Dunia 2002.


4. Chinese Taipei menyertai kejohanan bola sepak Sukan Olimpik sekali sebagai tuan rumah pada tahun 1960. Mereka tewas kesemua 3 perlawanan kumpulan tanpa menjaringkan gol.


5. Beberapa pemain Chinese Taipei yang paling banyak bermain termasuk Chih-Wei Lu (70 caps), Cheng-Chun Lee (69 caps), dan Chang Wu-Yeung (67 caps). Penjaring gol terbanyak sepanjang zaman mereka ialah Ting Chi dengan 20 gol dalam 49 perlawanan.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama