Liga Pro Saudi: Bola sepak Eropah tidak berada dalam bahaya daripada perbelanjaan Saudi, kata Persatuan Kelab Eropah

 Bola sepak Eropah tidak berada dalam bahaya daripada usaha perekrutan Liga Pro Saudi yang luas, kata tokoh kanan di Persatuan Kelab Eropah yang berpengaruh.


Bagaimanapun, pihak Eropah mahu penjajaran berakhir apabila jendela perpindahan Arab Saudi dibuka dan ditutup.



Bola sepak Eropah tidak berada dalam bahaya daripada perbelanjaan Saudi




Tahun ini, tingkap perpindahan Arab Saudi kekal dibuka selama seminggu lebih lama berbanding kebanyakan liga Eropah.


“Saya tidak fikir ada bahaya,” kata pengerusi ECA Nasser Al-Khelaifi.


ECA diasaskan pada tahun 2008 untuk mewakili kepentingan kelab dari seluruh Eropah, dan termasuk beratus-ratus pasukan ahli.


Al-Khelaifi, bekas pemain tenis Qatar yang juga presiden Paris St-Germain dan telah menjadi ahli jawatankuasa eksekutif UEFA sejak 2019, menambah: "Kami percaya pada diri kami sendiri.


"Kami mempunyai pertandingan terbaik dan terbesar serta pemain terbaik. Bukan hak saya untuk menilai apa yang berlaku di luar Eropah. Tetapi dengar, kebanyakan kelab menjual pemain kepada mereka. Jika kami tidak gembira, mengapa kami menjual kami pemain kepada mereka? Itulah kebenarannya.


"Adakah ia berbahaya? Saya memberitahu anda pendapat saya. Jika ada bahaya, kelab Eropah tidak akan senyap. Setakat ini, saya tidak nampak bahaya."


Liga Pro Saudi mempunyai perbelanjaan keseluruhan perpindahan keempat tertinggi pada musim panas ini, melebihi La Liga Sepanyol dan Bundesliga Jerman. Menurut Deloitte, kelab Liga Pro Saudi setakat ini membelanjakan £691 juta.


BBC Sport telah diberitahu bahawa terdapat jaminan pembiayaan selama sedekad, mencadangkan negara Teluk itu berhasrat untuk persaingannya menjadi salah satu yang terkemuka di dunia pada tahun-tahun akan datang.


Tetapi Al-Khelaifi tidak fikir terdapat ancaman yang akan berlaku kepada perlawanan Eropah, walaupun pemain seperti Karim Benzema, Jordan Henderson, Sadio Mane dan Neymar keluar antara lain.

Bekas kapten Liverpool, Henderson menyertai Al-Ettifaq pimpinan Steven Gerrard dalam perpindahan kontroversi pada Julai, penyerang Senegal Mane beralih ke Al-Nassr dari kelab Jerman Bayern Munich, penyerang Brazil Neymar meninggalkan Paris St-Germain untuk bermain untuk Al-Hilal, manakala Ballon d' Atau pemenang Benzema kini menjadi kapten Al-Ittihad selepas meninggalkan Real Madrid.


Di sebalik desakan Al-Khelaifi, terdapat kebimbangan di beberapa kelab mengenai potensi Liga Pro Saudi untuk mengambil pemain di Eropah dalam jurang minggu sejak jendela perpindahan di liga utama Eropah ditutup.


Al-Ittihad terus mengejar penyerang Liverpool, Mohamed Salah walaupun musim Liga Perdana Inggeris sudah pun berlangsung.


"Kami tidak sepatutnya bimbang mengenainya," kata ketua eksekutif Bayern Munich Jan-Christian Dreesen, yang telah menggantikan bekas penjaga gol Jerman, Oliver Khan sebagai naib presiden ECA. "Kami mempunyai pertandingan yang hebat. Kami tidak perlu takut.


"Tetapi saya lebih suka tingkap ditutup pada masa yang sama. Saya akan mencadangkannya."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama