Josko Gvardiol: Manchester City bersetuju dengan bayaran £77 juta dengan RB Leipzig untuk pemain pertahanan

 Manchester City telah bersetuju dengan bayaran 90 juta euro (£77 juta) dengan RB Leipzig untuk pemain pertahanan Croatia, Josko Gvardiol.


Perjanjian untuk pemain berusia 21 tahun itu tidak termasuk tambahan, bermakna £80 juta yang dibayar Manchester United kepada Leicester City untuk Harry Maguire pada 2019 kekal sebagai rekod Britain untuk seorang pemain pertahanan.


Dia telah menjadi pemain penting untuk Leipzig dalam 87 perlawanan yang dimainkannya untuk mereka sejak menandatangani kontrak dari Dynamo Zagreb pada 2021.


Josko Gvardiol: Manchester City bersetuju dengan bayaran £77 juta dengan RB Leipzig untuk pemain pertahanan



Dijangka Gvardiol akan terbang ke England untuk menjalani pemeriksaan perubatan lewat minggu ini


Perjanjian itu kelihatan tidak mungkin dipersetujui minggu lalu apabila Leipzig menegaskan mereka tidak akan menjual kurang daripada €100 juta (£86 juta).


Pengurus Pep Guardiola percaya Gvardiol akan mengukuhkan bahagian kiri pertahanan tengahnya dan, dengan Ruben Dias, Manuel Akanji dan Nathan Ake juga mampu mengisi jawatan itu, kedatangannya mungkin meletakkan masa depan Aymeric Laporte di Stadium Etihad di bawah mikroskop.


Gvardiol, yang juga boleh bermain sebagai bek kiri, menjadi pemain utama kedua City pada musim panas berikutan ketibaan rakan senegara dari Croatia, Mateo Kovacic dari Chelsea pada Jun dengan bayaran awal £25m.


Kovacic secara efektif akan menggantikan Ilkay Gundogan di bahagian tengah City selepas kapten musim lalu menyertai Barcelona secara percuma, manakala pemain sayap Riyad Mahrez berpindah ke Al-Ahli Arab Saudi minggu lalu dalam perjanjian £30 juta.


Gvardiol, yang telah menjaringkan dua gol dalam 21 penampilannya untuk Croatia, membantu negaranya menduduki tempat ketiga pada Piala Dunia 2022 serta naib juara kepada Sepanyol dalam Liga Negara-Negara tahun ini.


Dia memenangi kejuaraan berturut-turut bersama Zagreb, menandatangani berganda liga dan piala sebelum berpindah ke Bundesliga.


Leipzig juga dua kali layak ke Liga Juara-Juara semasa Gvardiol di Jerman hasil daripada kedudukan keempat dan ketiga mereka dalam Bundesliga.


Kelab yang telah menjualnya telah tersingkir daripada Liga Juara-Juara dua kali dalam dua musim lalu oleh kelab yang kini disertainya.


Leipzig menduduki tempat ketiga dalam kumpulan yang diungguli City pada 2021-22 dan tewas 8-1 dalam dua perlawanan pada pusingan 16 musim lalu, termasuk kekalahan 7-0 di Etihad.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama