-->

Kapten Chelsea menamatkan tempoh 11 tahun di kelab dan menyertai Atletico Madrid

 Kapten Chelsea, Cesar Azpilicueta telah menamatkan sarat trofi selama 11 tahun di kelab itu dan menandatangani perjanjian setahun di Atletico Madrid.


Pemain pertahanan Sepanyol berusia 33 tahun itu memenangi setiap penghormatan yang ada di Stamford Bridge, termasuk dua gelaran Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.


Azpilicueta mempunyai baki 12 bulan dalam kontrak Chelseanya.


"Sukar untuk meluahkan perasaan saya, ia adalah luar biasa," katanya.


Kapten Chelsea menamatkan tempoh 11 tahun di kelab dan menyertai Atletico Madrid





Dalam video media sosial yang disiarkan oleh kelab itu, Azpilicueta yang sebak menambah: "Saya rasa saya memberikan segala-galanya. Saya menyukainya.


"Saya fikir ia agak jelas untuk memilih momen tertinggi dalam karier saya, apabila kami memenangi Liga Juara-Juara di Porto. Ia adalah trofi pertama saya sebagai kapten.


"Chelsea adalah rumah saya, ia akan sentiasa ada dan saya harap saya boleh kembali dalam peranan yang berbeza."


Azpilicueta bermula dengan kelab zaman kanak-kanak Osasuna dan menghabiskan dua tahun di Marseille sebelum melengkapkan perpindahan £6.5m ke Chelsea pada Ogos 2012.


Bek sayap itu terus menjaringkan 17 gol dalam 508 penampilan untuk kelab barat London itu, dan menggantikan Gary Cahill sebagai kapten pada 2019.


Azpilicueta adalah salah satu daripada enam pemain yang memenangi Liga Perdana, Piala FA, Piala Liga, Liga Juara-Juara, Piala Super UEFA dan Piala Dunia Kelab Fifa, manakala 13 penampilan terakhir pialanya adalah rekod kelab.


Dibatasi 44 kali oleh Sepanyol, dia sentiasa menjadi pemain sepanjang dekad bergelora di Stamford Bridge yang menyaksikan 10 pengurus datang dan pergi, serta perubahan dalam pemilikan.


Azpilicueta memenangi Liga Perdana di bawah kendalian Jose Mourinho pada 2015 dan sekali lagi bersama Antonio Conte pada 2017, dan menjadi kapten kedua Chelsea yang menjulang Liga Juara-Juara.


Itu pada 2021 apabila pasukan Thomas Tuchel menewaskan Manchester City di final, manakala dia juga memenangi Liga Europa dua kali pada 2013 dan 2019.


Pemain Sepanyol itu dikaitkan dengan perpindahan ke Barcelona sebelum menandatangani kontrak baru dua tahun pada Ogos 2022, tetapi telah menjadi pemain senior terbaru yang meninggalkan kelab itu semasa musim panas peralihan di bawah pengurus baharu Mauricio Pochettino.


Pemergian terkenal termasuk Kai Havertz ke Arsenal dan Mateo Kovacic ke Manchester City, manakala Manchester United telah menandatangani Mason Mount.


Penjaga gol Edouard Mendy, bek tengah Kalidou Koulibaly dan pemain tengah pertahanan Perancis, N'Golo Kante juga telah pergi untuk bermain dalam Liga Pro Saudi.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama