Jurrien Timber: Arsenal menandatangani pemain pertahanan Ajax & Belanda dengan harga £34m

 Arsenal telah melengkapkan pembelian pemain pertahanan Belanda Jurrien Timber dari Ajax dengan harga £34 juta.


Yuran Timber boleh meningkat kepada £38.5 juta dan pemain berusia 22 tahun itu menyertai perjanjian jangka panjang.


Dia akan memperkukuh lagi pertahanan Arsenal selepas bek tengah William Saliba bersetuju dengan kontrak baharu selama empat tahun.


"Kami sangat teruja Jurrien telah menyertai kami. Dia seorang pemain pertahanan muda yang serba boleh," kata pengurus Arsenal, Mikel Arteta.


Jurrien Timber: Arsenal menandatangani pemain pertahanan Ajax & Belanda dengan harga £34m


Mengapa pemain pertahanan Belanda Timber harus mengujakan peminat Arsenal

"Jurrien adalah pemain muda, tetapi telah mencapai begitu banyak kejayaan. Dia telah mengalami bagaimana rasanya pergi ke kejohanan antarabangsa utama lebih daripada satu kali, serta trofi yang dimenanginya bersama Ajax. Kami berharap untuk mengalu-alukan dan mengintegrasikan Jurrien ke dalam skuad."


Pemain pertahanan Belanda yang serba boleh itu, yang boleh bermain di bahagian tengah atau di bek kanan, telah dikaitkan dengan Manchester United, manakala Bayern Munich juga diketahui berminat.


Dia telah memenangi 15 caps untuk Belanda, termasuk empat di Piala Dunia Qatar, di mana dia membantu pasukan Louis van Gaal mara ke suku akhir.


Timber berkata dia "sentiasa menjadi peminat Arsenal", yang berpunca daripada cinta abang-abangnya terhadap kelab itu.


"Mereka sentiasa peminat Arsenal, dan saya suka melihat Arsenal bermain. Mereka mempunyai pemain besar, cara mereka bermain, gaya. Saya hanya suka kelab itu," kata Timber.


"Saya mempunyai ini dari usia muda, tetapi abang-abang saya agak meletakkannya dalam diri saya. Saya suka menonton Robin van Persie sudah tentu, dan Thierry Henry. Mereka adalah pemain kegemaran saya."


Dia akan menambah kekuatan kepada tulang belakang pasukan Arsenal yang menamatkan saingan naib juara kepada Manchester City dalam perebutan kejuaraan Liga Perdana Inggeris musim lalu dan layak ke Liga Juara-Juara selepas enam tahun tidak beraksi.


Perpindahan beliau susulan penyerang Jerman berusia 24 tahun, Kai Havertz dari Chelsea, dengan pemain tengah West Ham, Declan Rice juga hampir melengkapkan perpindahan rekod kelab £105m ke Stadium Emirates.


Arsenal juga telah bersetuju kontrak baharu dengan Bukayo Saka, 21, dan Reiss Nelson, 23, manakala pemain tengah Switzerland berpengalaman Granit Xhaka, 30, menyertai kelab Jerman Bayer Leverkusen dengan harga £21.4m.


Timber membuat 47 penampilan dalam semua pertandingan untuk Ajax musim lalu, termasuk semua enam perlawanan mereka di peringkat kumpulan Liga Juara-Juara, dan membantu pasukan Amsterdam itu memenangi gelaran Eredivisie pada 2021 dan 2022.


Pengarah sukan Arsenal, Edu berkata: "Kami sangat gembira untuk membawa Jurrien ke Arsenal. Dia adalah pemain yang kami kagumi sejak sekian lama, jadi ia adalah penghargaan kepada semua orang dalam pasukan kami yang membuat perkara ini berlaku.


"Jurrien adalah pemain antarabangsa yang muda dan berbakat, yang sesuai dengan visi kami untuk bersaing dengan skuad yang muda dan kuat. Saya tahu Jurrien tidak sabar untuk bermula dan kami benar-benar berharap dia akan menjadi kejayaan hebat di sini selama bertahun-tahun."

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama