Jepun Memenangi Gelaran Piala Asia AFC U17

Pasukan bola sepak Korea B-17, di mana 10 pemain bertarung selepas seorang pemain dibuang padang pada separuh masa pertama, ditewaskan oleh Jepun, "saingan", dan mendapat naib juara dalam pusingan akhir Piala Asia B-17.


Pasukan kebangsaan Korea, yang diketuai oleh jurulatih Byeon Seong-hwan, tewas 0-3 kepada Jepun dalam perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Pathum Thani di Thailand pada ke-2 (waktu tempatan).


Jepun Memenangi Gelaran Piala Asia AFC U17




Korea dan Jepun bertemu buat pertama kali dalam perlawanan akhir Piala Asia B-17.


Korea, yang pernah mengecap kejuaraan dua kali dalam sejarah (1986 dan 2002) dalam kejohanan ini, cuba merangkul kejuaraan buat kali pertama dalam tempoh 21 tahun bersama jurulatih Byeon Seong-hwan, tetapi jatuh melutut di hadapan Jepun.


Jepun, yang memegang rekod kemenangan terbanyak dalam kejohanan itu (tiga kali), meningkatkan jumlah kejuaraan kepada empat dan memenangi dua Piala Asia B-17 berturut-turut berikutan kejohanan sebelumnya.


Dalam barisan suku akhir Korea menentang Thailand dan separuh akhir menentang Uzbekistan, Hwang Ji-seong (Sekolah Tinggi Daegun) digantikan dengan Seo Jeong-hyeok (Sekolah Menengah Youngsaeng) sebagai pemain penuh sebelah kiri, dan pemain lain diletakkan senarai permulaan.


Dengan Kim Myeong-jun (Sekolah Tinggi Pohang Jecheol) sebagai penyerang teratas, Yang Min-hyeok (Sekolah Menengah Gangneung Jeil) dan Yoon Do-young (Sekolah Menengah Teknik Mesin Chungnam) diletakkan di sayap kiri dan kanan untuk menjadi anak angkat taktik 4-1-4-1.


Jin Tae-ho (Sekolah Tinggi Youngsaeng) dan Baek In-woo melangkah ke hadapan di bahagian tengah, Lim Hyeon-seop (Maetango) memainkan pemain tengah bertahan, dan Kang Min-woo dan Ko Jong-hyeon (Maetango) membentuk gabungan bek tengah. . Pemain belakang kiri dan kanan ialah Seo Jeong-hyeok dan Lee Chang-woo (Boin High School), dan penjaga gol Hong Seong-min (Pohang Jecheol High School).


Menentang ini, Jepun menang 4-4-2.


Disebabkan hujan sebelum perlawanan, air bertakung di seluruh stadium, dan adegan di mana pemain dari kedua-dua pasukan sering tergelincir dan jatuh ke tanah telah ditangkap oleh kamera berganti-ganti.


Apabila hujan semakin lebat, sukar untuk membuat hantaran yang tepat.


Walaupun dalam keadaan buruk, Korea membawa suasana pada awal permainan dan melancarkan serangan.


Pada minit ke-20 separuh masa pertama, Baek In-woo menyasarkan gol dengan rembatan jarak tengah kaki kanan yang kuat dari sebelah kanan lengkok penalti, tetapi berjaya dihalang oleh penjaga gol.


Pada minit ke-27 separuh masa pertama, rembatan jarak tengah kaki kanan Jin Tae-ho dari sebelah kiri lengkok penalti turut dihalang oleh penjaga gol.


Pada minit ke-38 separuh masa pertama, Jin Tae-ho mempunyai situasi satu lawan satu dengan penjaga gol, tetapi rembatan kaki kanannya tersangkut di kaki penjaga gol dan peluang itu dimusnahkan.


Pada minit ke-44 separuh masa pertama, pertahanan tengah Koh Jong-hyeon, yang menerima kad kuning semasa pertandingan, dilayangkan kad merah kerana amaran terkumpul, meletakkan Korea pada kedudukan yang lebih rendah.


Kemudian, Jepun mendapat peluang sepakan percuma dari luar kawasan penalti di sebelah kiri, dan penyepak Gaku Nawata menjaringkan gol pembukaan dengan sepakan kaki kanan ke sudut atas gol berhampiran.

Bangkok, 02 Julai (QNA) - Jepun memenangi trofi Piala Asia B-17 AFC selepas menewaskan Korea Selatan 3-0 pada perlawanan akhir Thailand 2023 pada Ahad.


Gaku Nawata menjaringkan dua gol dengan Yutaka Michiwaki menjaringkan gol ketiga selepas Korea Selatan berkurangan kepada 10 pemain pada minit ke-44 dengan Jepun menambah gelaran kepada tiga mahkota Kejuaraan B-16 AFC yang dimenangi sebelum ini.


Jepun adalah juara untuk rekod kali ke-4, manakala Korea Selatan telah memenangi gelaran dua kali. (QNA)

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama