Harry Maguire: Pemain pertahanan Manchester United dilucutkan jawatan kapten kelab

 Harry Maguire berkata dia telah dilucutkan jawatan kapten Manchester United oleh pengurus Erik ten Hag.


Maguire dilantik sebagai kapten oleh pendahulu Ten Hag, Ole Gunnar Solskjaer pada Januari 2020 - lima bulan selepas menandatangani kontrak dengan harga £80 juta dari Leicester City.


Bek tengah England itu berkata dia "amat kecewa" tetapi akan "terus memberikan segalanya" dalam jersi itu.


Pemain berusia 30 tahun itu membuat lapan permulaan dalam Liga Perdana musim lalu dan dikaitkan dengan perpindahan ke West Ham.


Pemain pertahanan Manchester United dilucutkan jawatan kapten kelab



United berkata Ten Hag akan mengumumkan kapten baharu "dalam masa terdekat, selepas dia memaklumkan kepada pemain". Kapten baharu itu tidak mungkin disahkan sehingga United tiba di New York pada pagi Khamis untuk jelajah pramusim mereka.


"Semua orang di Manchester United berterima kasih kepada Harry atas sumbangannya sebagai kapten sejak tiga setengah tahun lalu," tambah kelab itu.


Maguire bermain dalam 31 daripada 62 perlawanan kelab itu dalam semua pertandingan sepanjang musim 2022-23, dengan pemain tengah Portugal Bruno Fernandes memakai lilitan lengan semasa ketiadaannya.


Kontraknya di Old Trafford berakhir hingga 2025.


"Selepas berbincang dengan pengurus hari ini, dia telah memaklumkan saya dia akan menukar kapten," tulis Maguire di media sosial.


“Dia menggariskan alasannya kepada saya dan walaupun secara peribadi saya sangat kecewa, saya akan terus memberikan segalanya setiap kali saya memakai baju itu.


“Saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada penyokong Manchester United atas sokongan cemerlang mereka semasa saya memakai lilitan.


“Sejak hari saya memegang watak itu, tiga setengah tahun lalu, ia adalah satu keistimewaan besar untuk memimpin Manchester United dan salah satu detik paling membanggakan dalam karier saya setakat ini.


"Saya telah melakukan segala yang saya mampu untuk membantu United berjaya - di dalam dan di luar padang. Saya akan sentiasa berterima kasih kepada Ole Gunnar Solskjaer kerana memberi saya tanggungjawab terlebih dahulu dan saya berharap sesiapa yang kini mengambilnya setiap kejayaan."


Raphael Varane dan Lisandro Martinez digemari berbanding Maguire di tengah-tengah pertahanan United musim lalu, dan apabila kedua-duanya cedera, Victor Lindelof menggantikannya.


Bek kiri England, Luke Shaw juga pernah ditempatkan sebagai bek tengah beberapa kali oleh Ten Hag.


Bekas bos United, David Moyes berminat untuk menambah skuad West Hamnya berikutan penjualan kapten Declan Rice kepada Arsenal, yang boleh menjana £105 juta.


Moyes berminat dengan pemain tengah Ajax Mexico, Edson Alvarez sebagai pengganti yang mungkin untuk Rice, tetapi Maguire boleh terbukti menjadi tambahan yang berguna di bahagian belakang, di mana kedua-dua pemain pilihan utama West Ham - Kurt Zouma dan Nayed Aguerd - mengalami masalah kecederaan terakhir. musim.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama