-->

Manchester City memenangi Liga Perdana untuk musim ketiga berturut-turut selepas Arsenal kalah

LIVE BIG STAGE DI BAWAH


Gelaran Liga Perdana kelima Manchester City dalam tempoh enam tahun dan cara ia dicapai mesti menimbulkan rasa takut kepada mereka yang mencari jalan untuk menyingkirkan juara hebat Pep Guardiola itu.


City mengekalkan mahkota mereka ketika Nottingham Forest menewaskan Arsenal pada hari Sabtu dan ia akan menjadi tidak menyenangkan bagi mana-mana saingan yang mencari tanda-tanda pengurangan selera mereka untuk berjaya.

Manchester City memenangi Liga Perdana untuk musim ketiga berturut-turut selepas Arsenal kalah


Sememangnya, hasrat City untuk mengenakan dan mengekalkan ketuanan mereka kepada mereka yang telah mereka kejar dan penggelek nampaknya semakin menajam, dan bukannya menawarkan sebarang petunjuk biasa dengan perak adalah membiak penghinaan.


City adalah pasukan pertama memenangi Liga Perdana untuk tiga musim berturut-turut sejak Manchester United pada 2006-07, 2007-08 dan 2008-09.


Mereka juga berada di landasan untuk mencontohi kejayaan bersejarah United pada 1999 dan menjadi hanya pasukan Inggeris kedua yang memperoleh gelaran kemudian juga memenangi Piala FA dan Liga Juara-Juara.


Kepandaian Guardiola telah membina sebuah dinasti yang akan semakin kuat. Ini adalah mesin tanpa kelemahan yang jelas yang dipasang oleh salah seorang tokoh pengurusan terhebat yang diketahui permainan ini.


Kelab itu didakwa awal tahun ini oleh Liga Perdana dengan lebih daripada 100 pelanggaran peraturan kewangannya antara 2009-2018, tetapi City, yang sentiasa menafikan salah laku kewangan, berkata mereka "mengharapkan perkara ini dihentikan sekali dan selamanya. semua".


Mereka sudah pun menjadi pilihan kuat untuk memenangi kejuaraan sekali lagi musim depan - jadi kelab lain yang memerhatikan hadiah itu mempunyai jendela musim panas yang singkat untuk membuat rancangan untuk mengenepikan raksasa bola sepak yang kelihatan tidak dapat dihalang ini.

LIVE BIG STAGE DI BAWAH

Musim 2022–23 adalah musim ke-128 dalam kewujudan Kelab Bola Sepak Manchester City dan musim ke-21 berturut-turut mereka di liga utama bola sepak Inggeris, di mana mereka bersaing sebagai juara bertahan dua kali. Selain Liga Perdana, Manchester City juga menyertai edisi Piala FA musim ini, Piala EFL, 

Perisai Komuniti dan Liga Juara-Juara UEFA, memasuki edisi terakhir untuk musim ke-12 berturut-turut. Musim ini adalah luar biasa kerana tarikh perlawanan pertandingan domestik dan Eropah telah diubah untuk menampung Piala Dunia FIFA yang dimainkan pada November dan Disember 2022 di Qatar.


Manchester City memulakan musim dengan kehilangan Perisai Komuniti kepada Liverpool 1–3 dan tersingkir daripada Piala EFL oleh Southampton pada peringkat suku akhir pada Januari 2023. City memenangi kejuaraan Liga Perdana ketiga berturut-turut dan kelima dalam enam tahun selepas itu. perlumbaan kejuaraan yang menarik dengan saingan terdekat Arsenal,

 yang telah memimpin liga sepanjang musim ini. City memenangi 11 perlawanan liga berturut-turut - dan hanya kehilangan dua mata daripada kemungkinan 42 - untuk merombak Arsenal dan merangkul kejuaraan dengan baki tiga perlawanan.


Satu lagi sorotan musim ini ialah kejayaan menjaringkan gol penyerang baharu City, Erling Haaland pada musim sulungnya dalam bola sepak Inggeris. Dia sudah memecahkan beberapa rekod kelab, liga dan Eropah selepas menjaringkan 52 gol dalam 49 perlawanan pertamanya di City.


Ini adalah musim pertama sejak 2012–13 tanpa bekas ketua pasukan Fernandinho, yang pergi pada penghujung musim sebelumnya untuk kembali ke Brazil, dan yang pertama sejak 2014–15 tidak menampilkan penyerang Inggeris Raheem Sterling, yang berpindah ke Chelsea dalam musim panas.

LIVE BIG STAGE DI BAWAH

Josep "Pep" Guardiola Sala (sebutan Catalan: [Ê’uˈzÉ›b É¡wəɾðiˈɔlÉ™]; lahir 18 Januari 1971) ialah seorang pengurus bola sepak profesional Sepanyol dan bekas pemain, yang merupakan pengurus semasa kelab Liga Perdana Manchester City. 

Dia dianggap sebagai salah seorang pengurus terhebat sepanjang zaman[3][4] dan memegang rekod untuk perlawanan liga paling banyak berturut-turut yang dimenangi dalam La Liga, Bundesliga dan Liga Perdana.[nota 1]


Guardiola adalah pemain tengah bertahan yang biasanya bermain dalam peranan playmaker yang mendalam. Dia menghabiskan sebahagian besar kariernya dengan Barcelona, ​​membentuk sebahagian daripada Pasukan Impian Johan Cruyff yang memenangi Piala Eropah pertama kelab itu pada tahun 1992, dan empat gelaran liga Sepanyol berturut-turut dari 1991 hingga 1994. 

Dia menjadi ketua pasukan dari 1997 sehingga pemergiannya dari kelab. kelab pada 2001. Guardiola kemudiannya berkhidmat dengan Brescia dan Roma di Itali, Al-Ahli di Qatar, dan Dorados de Sinaloa di Mexico. Dia telah dihadkan 47 kali untuk pasukan kebangsaan Sepanyol dan muncul di Piala Dunia FIFA 1994, serta di UEFA Euro 2000. 

Dia juga bermain perlawanan persahabatan untuk Catalonia.


Selepas bersara sebagai pemain, Guardiola melatih secara ringkas Barcelona B, dengan siapa dia memenangi gelaran Tercera División. Dia mengambil alih pasukan utama pada 2008. 

Pada musim pertamanya, dia membawa Barcelona memenangi treble La Liga, Copa del Rey, dan Liga Juara-Juara UEFA, menjadi pengurus termuda memenangi pertandingan terakhir. Pada tahun 2011, selepas membawa kelab itu ke satu lagi La Liga dan Liga Juara-Juara berganda, 

Guardiola telah dianugerahkan Pingat Emas Parlimen Catalan, penghormatan tertinggi mereka.[6] Pada tahun yang sama, beliau juga dinobatkan sebagai Jurulatih Terbaik Dunia FIFA. Dia menamatkan tempoh empat tahun di Barcelona pada 2012 dengan 14 penghormatan, satu rekod kelab.


Selepas tempoh sabatikal, Bayern Munich mengumumkan Guardiola akan menyertai kelab itu sebagai pengurus pada 2013. Guardiola memenangi Bundesliga dalam setiap tiga musim sebagai pengurus Bayern, termasuk dua beregu domestik. 

Dia meninggalkan Bavarians ke Manchester City pada 2016, dan membimbing mereka merangkul kejuaraan Liga Perdana Inggeris dalam kempen keduanya dalam bertanggungjawab, memecahkan banyak rekod domestik apabila pasukan itu menjadi yang pertama meraih 100 mata liga. 

Setakat ini, dia telah memenangi lima kejuaraan Liga Perdana, empat Piala EFL, dan Piala FA, termasuk treble domestik pada musim 2018–19. Dia juga mengetuai kelab itu ke Final Liga Juara-Juara UEFA sulung mereka pada 2021, di mana mereka tewas kepada Chelsea.

LIVE BIG STAGE DI BAWAH



Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama