-->

Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!

 Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia! Teruja apabila melihat pasukan negara akan bermain di Piala Asia 2023 tahun hadapan. Kami turut gembira dan seronok untuk berkkongsi dengan anda mengenai stadium-stadium yang akan digunakan oleh skuad negara pada kejohanan berkenaan.


Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!


Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!

Setakat ini berdasarkan jadual yang dikeluarkan, kita akan bermain di 3 buah stadium yang berbeza di peringkat kumpulan dan salah satunya adalah stadium yang menyaksikan piala dunia berlangsung!

Perlawanan pertama, Malaysia akan bertemu Jordan di Stadium Al Janoub.

Stadium AL JANOUB

Reka bentuk NYA diilhamkan oleh layar bot dhow tradisional, sebagai penghormatan kepada masa lalu pelayaran Al Wakrah. Sistem penyejukan yang inovatif dan bumbung boleh ditarik balik bermakna stadium akan digunakan sepanjang tahun. Stadium ini direka oleh AECOM dan Zaha Hadid Architects.


Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!


Taman Al Janoub, dalam presint, dibuka pada Februari 2020. Ia menampilkan trek berbasikal dan larian, kawasan permainan kanak-kanak dan kawasan hijau yang lain. Akhirnya, akan ada pasar dan kemudahan masyarakat, termasuk masjid dan sekolah.

Perlawanan kedua, Malaysia akan bertemu Bahrain di Stadium Jasim bin Hamad

Stadium Jassim Bin Hamad

Stadium Jassim bin Hamad (Bahasa Arab: ملعب جاسم بن حمد) ialah sebuah stadium bola sepak persatuan di Al Rayyan, Qatar, terletak kira-kira 5 kilometer (3 batu) ke barat dari pusat Doha. 

Ia adalah rumah pasukan bola sepak persatuan Kelab Sukan Al Sadd, yang bermain dalam Liga Bintang Qatar peringkat teratas.

Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!




kadangkala digunakan oleh pasukan bola sepak kebangsaan lelaki dan wanita Qatar sebagai salah satu gelanggang rumah mereka.

Perlawanan ketiga pula Malaysia akan bertemu Bahrain di Stadium Abdullah Bin Khalifa

Stadium Abdullah Bin Khalifa

Pembinaan stadium itu ditetapkan pada 2011 dan siap menjelang Februari 2013. Fasa pertama telah siap pada Mei 2012. Stadium ini telah dirasmikan secara rasmi pada 15 Februari 2013 dengan perlawanan pertama berlangsung di stadium itu adalah perlawanan Liga Bintang Qatar dengan pasukan tuan rumah Lekhwiya menentang Al Khor.


Malaysia Akan Bermain di Stadium Piala Dunia!


Kapasiti rasmi ialah 12,000 orang, dan stadium itu terletak dalam kompleks Pasukan Keselamatan Dalam Negeri di daerah Duhail di ibu negara Doha. Proses kemasukan penonton dikawal melalui 25 pintu pagar di sekeliling stadium.

Stadium ini menganjurkan sembilan perlawanan semasa Piala Teluk Arab ke-24[7] dan akan menganjurkan perlawanan semasa Piala Asia AFC 2023.

Akhir sekali, diharap skuad negara dapat bermain dengan baik di Piala Asia nanti dan kalau boleh dapat membawa sekurang-kurangnya satu mata dari sana. 


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama