Bayern Munich Juara Bundesliga Kali ke 11!

 Bayern Munich memenangi gelaran Bundesliga ke-11 berturut-turut apabila menewaskan Cologne untuk memintas Borussia Dortmund pada hari terakhir yang mendebarkan.


Dortmund akan memenangi kejuaraan pertama mereka sejak 2011-12 sekiranya mereka menewaskan Mainz, tetapi keputusan seri 2-2 membuka pintu kepada Bayern.


Mereka mengambil kesempatan berkat kemenangan Jamal Musiala pada minit ke-89.

Bayern Munich Juara Bundesliga Kali ke 11!


Penalti Cologne telah membatalkan serangan awal Kingsley Coman, tetapi Musiala membuatkan penyokong lawan menjadi liar.


Pemain dan penyokong Dortmund berasa kecewa walaupun bangkit daripada ketinggalan 2-0 pada waktu rehat, dengan Sebastian Haller diselamatkan sepakan penalti pada separuh masa pertama.


Ia kelihatan seolah-olah Bayern telah melepaskan peluang mereka apabila pemain Cologne, Dejan Ljubicic menyamakan kedudukan dari sepakan penalti ketika hanya berbaki sembilan minit.


Tetapi Musiala melencong ke rumah pada saat-saat akhir untuk mematahkan hati Dortmund, yang menyamakan kedudukan lewat menerusi Niklas Sule.


Bayern menewaskan Dortmund untuk memenangi kejuaraan menerusi perbezaan gol, dengan kedua-dua pasukan berakhir dengan 71 mata.


Ia menandakan berakhirnya musim yang berjaya untuk bos Thomas Tuchel, yang menggantikan Julian Nagelsmann pada Mac.


Beberapa minit selepas wisel penamat, Bayern mengumumkan pemecatan ketua pegawai eksekutif Oliver Kahn dan pengarah sukan Hasan Salihamidzic, yang memenangi 14 gelaran antara mereka sebagai pemain Bayern.


"Daripada meraikannya, kami kini mempunyai isu lain," kata pengurus Thomas Tuchel sebagai tindak balas kepada pemecatan itu.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama