-->

Romelu Lukaku telah dibatalkan larangannya selepas didera secara perkauman

 Penyerang Inter Milan Romelu Lukaku telah digantung satu perlawanannya dibatalkan oleh Persekutuan Bola Sepak Itali sebagai langkah memerangi perkauman.

Dia dibuang padang dalam perlawanan separuh akhir pertama Coppa Italia 11 hari lalu selepas dia menjaringkan penalti dan meletakkan jarinya di bibir di hadapan penyokong Juventus.


Romelu Lukaku telah dibatalkan larangannya selepas didera secara perkauman


Ia adalah tindak balas terhadap didera secara perkauman "sebelum, semasa, dan selepas penalti", kata wakilnya.


Lukaku berkata: "Saya percaya... keadilan telah dilaksanakan."


Mahkamah Rayuan Sukan Itali mengekalkan larangan itu tetapi presiden FIGC Gabriele Gravina bertindak selepas menilai laporan Pejabat Pendakwa Persekutuan.


Laporan itu menunjukkan "secara jelas bahawa tingkah laku pemain yang dibenarkan oleh pengarah perlawanan mengikuti paparan kebencian dan diskriminasi kaum yang serius dan berulang oleh penyokong lawan", kenyataan FIGC berbunyi.


"Langkah itu mengulangi bagaimana perjuangan menentang semua bentuk perkauman merupakan salah satu prinsip asas sistem sukan."


Lukaku, yang dilayangkan kad kuning kedua kerana sambutannya disifatkan sebagai provokatif, kini boleh bermain pada perlawanan kedua dengan kedudukan seri 1-1.


Lukaku memuji campur tangan Gravina dan menambah: "Ini menghantar mesej hebat kepada seluruh dunia sukan dan seterusnya.


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama